Helhetlig risikostyring i informasjonsforvaltningen
Description
Full text not available
Abstract
Risikostyring er et verktøy som skal bidra til at organisasjoner skal håndtere sine risikoer, ognå sine mål. Dagens raske teknologiske utvikling, økende grad av digitalisering og nyesammensatte trusler representerer risikoutfordringer man ikke har sett tidligere. Forvaltningav informasjon foregår i alle prosesser og aktiviteter i organisasjoner, og informasjon er enviktig verdi som skapes og må beskyttes på samme måte som andre verdier i en organisasjon.Denne oppgaven forutsetter at helhetlig risikostyring er nødvendig for at kommunene skalkunne oppnå mer effektiv styring, kontroll og måloppnåelse i informasjonsforvaltningen.
Oppgavens problemstilling har som formål å finne ut hva som må til for å oppnå helhetligrisikostyring av kommunenes arbeid med informasjonsforvaltning. For å svare påproblemstillingen, er det gjort en kvalitativ undersøkelse gjennom intervjuer med informanteri fire kommuner. Intervjuene ble utført for å få nærmere innsikt i hva helhetlig risikostyringinnebærer for kommunene, hvordan risikostyringen av informasjonsforvaltningen foregår idag, og hva som er forbedringspotensial for å oppnå helhetlig risikostyring i kommunensarbeid med informasjonsforvaltning. Gjennom å analysere funn fra undersøkelsen, har dennestudien vist at det er tre viktige organisatoriske faktorer som har betydning for å oppnå merhelhetlig risikostyring. Disse faktorene er knyttet til noen aspekter ved kommunens struktur,kultur og kompetanse. Det teoretiske bidrag i denne oppgaven presenterer noen perspektiverpå hvordan organisatoriske faktorer innvirker på risikostyringen i organisasjoner. Deaspektene som kommer frem av den kvalitative undersøkelsen er derfor drøftet opp mot detteoretiske bidrag i denne oppgaven for å gi noen svar på oppgavens problemstilling.
Den viktigste hovedkonklusjonen knyttet til de organisatoriske faktorene som er belyst idenne studien er at god informasjonsflyt og effektiv kommunikasjon er en nøkkelfaktor for atkommunene skal oppnå helhetlig risikostyring på en best mulig måte. Oppgavenskonklusjoner viser at for å oppnå helhetlig risikostyring må ledelsen sørge for gode prosessersom sikrer god dialog og kommunikasjonsflyt internt i organisasjonen, men også med deinterkommunale selskapene som utfører tjenester på vegne av kommunene. Overordnederammeverk for helhetlig risikostyring og styringssystem som er tilpasset risikostyring avinformasjonsforvaltningen kan bidra til bedre helhetlig risikostyring. Informasjonsflyt ogeffektiv kommunikasjon bidrar til økt bevissthet og sikkerhetskultur blant ansatte og ledere,og kan sikre god kompetanse utviklet i felleskap i hele kommunen.