dc.description.abstract | Risikostyring er et verktøy som skal bidra til at organisasjoner skal håndtere sine risikoer, og
nå sine mål. Dagens raske teknologiske utvikling, økende grad av digitalisering og nye
sammensatte trusler representerer risikoutfordringer man ikke har sett tidligere. Forvaltning
av informasjon foregår i alle prosesser og aktiviteter i organisasjoner, og informasjon er en
viktig verdi som skapes og må beskyttes på samme måte som andre verdier i en organisasjon.
Denne oppgaven forutsetter at helhetlig risikostyring er nødvendig for at kommunene skal
kunne oppnå mer effektiv styring, kontroll og måloppnåelse i informasjonsforvaltningen.
Oppgavens problemstilling har som formål å finne ut hva som må til for å oppnå helhetlig
risikostyring av kommunenes arbeid med informasjonsforvaltning. For å svare på
problemstillingen, er det gjort en kvalitativ undersøkelse gjennom intervjuer med informanter
i fire kommuner. Intervjuene ble utført for å få nærmere innsikt i hva helhetlig risikostyring
innebærer for kommunene, hvordan risikostyringen av informasjonsforvaltningen foregår i
dag, og hva som er forbedringspotensial for å oppnå helhetlig risikostyring i kommunens
arbeid med informasjonsforvaltning. Gjennom å analysere funn fra undersøkelsen, har denne
studien vist at det er tre viktige organisatoriske faktorer som har betydning for å oppnå mer
helhetlig risikostyring. Disse faktorene er knyttet til noen aspekter ved kommunens struktur,
kultur og kompetanse. Det teoretiske bidrag i denne oppgaven presenterer noen perspektiver
på hvordan organisatoriske faktorer innvirker på risikostyringen i organisasjoner. De
aspektene som kommer frem av den kvalitative undersøkelsen er derfor drøftet opp mot det
teoretiske bidrag i denne oppgaven for å gi noen svar på oppgavens problemstilling.
Den viktigste hovedkonklusjonen knyttet til de organisatoriske faktorene som er belyst i
denne studien er at god informasjonsflyt og effektiv kommunikasjon er en nøkkelfaktor for at
kommunene skal oppnå helhetlig risikostyring på en best mulig måte. Oppgavens
konklusjoner viser at for å oppnå helhetlig risikostyring må ledelsen sørge for gode prosesser
som sikrer god dialog og kommunikasjonsflyt internt i organisasjonen, men også med de
interkommunale selskapene som utfører tjenester på vegne av kommunene. Overordnede
rammeverk for helhetlig risikostyring og styringssystem som er tilpasset risikostyring av
informasjonsforvaltningen kan bidra til bedre helhetlig risikostyring. Informasjonsflyt og
effektiv kommunikasjon bidrar til økt bevissthet og sikkerhetskultur blant ansatte og ledere,
og kan sikre god kompetanse utviklet i felleskap i hele kommunen. | |