“Jeg ser en dame som har veldig sånn rotete hår”: En studie av elever på videregående skole sin forestillingsverden i møte med en skjønnlitterær tekst
Abstract
Når vi leser, bygger vi oss forestillinger. Noe blir nøye skildret i teksten, og vi får servert en tydelig visuell fremstilling, mens andre ting blir gjerne aldri beskrevet, og vi blir nødt å gjør oss opp en tolkning av hvordan denne tingen eller personen skal se ut. Dette er det vi kaller forestillingsverdener.Denne masteroppgaven omhandler og tar for seg elever i videregående skole med ulik type holdning til lesing og hvordan de bygger forestillingsverdener i møte med en skjønnlitterær tekst. Gjennom prosjektet benytter jeg meg av teoretiske perspektiver fra Rosenblatt (1995) og hennes begrepsapparat estetisk vs. efferent lesing, Langer (2017) og hennes posisjoner i samhandling med forestillingsverdener og Felski (2008) og hennes perspektiver på de forskjellige modusene lesere beveger seg mellom under lesing.I prosjektet ble det tatt i bruk kvalitativ intervju for innhenting av data. Det ble plukket ut fire elever i videregående skole som skulle fungere som informanter. Disse elevene ble bedt om å lese teksten Små ting av Raymond Carver (2004) høyt. Etter hvert avsnitt ble de bedt om å reflektere rundt forskjellige aspekter ved teksten. Det ble tatt lydopptak av intervjuene som senere ble transkribert for å brukes som en ressurs i analysen av intervjuene.I analysen tar jeg for meg én og én elev, og analyserer intervjuene deres med spesielt henblikk på det teoretiske grunnlaget, mens i diskusjonen ser jeg på en mer sammenfattet analyse av elevene som en enhet delt opp i holdninger. Her trekker jeg også inn hovedfunn i lys av tidligere forskning.Til slutt har jeg oppsummert kort hva jeg har konkludert med ut i fra analysen og diskusjonen, samt kommentert hva som kunne være interessant å forske videre på med utgangspunkt i dette prosjektet. When we read, we create ideas. Something is carefully described in the text, and we are served a clear visual presentation, while other things are often never described, and we have to make up our own interpretation of what this thing or person should look like. These are what we call imaginary worlds.This master's thesis deals with and deals with students in upper secondary school with different types of attitudes towards reading and how they build imaginary worlds in the face of a fictional text.Throughout the project, I make use of theoretical perspectives from Rosenblatt (1995) and her conceptual apparatus aesthetic vs. efferent reading, Langer (2017) and her positions in interaction with imaginary worlds and Felski (2008) and her perspectives on the different modes readers move between during reading.In the project, qualitative interviews were used to collect data. Four upper secondary school students were selected to act as informants. These students were asked to read aloud the text Små ting by Raymond Carver (2004). After each paragraph, they were asked to reflect on different aspects of the text. Audio recordings were made of the interviews which were later transcribed to be used as a resource in the analysis of the interviews.In the analysis I deal with one student at a time, and analyze their interviews with a particular focus on the theoretical basis, while in the discussion I look at a more summarized analysis of the students as a unit divided into attitudes. Here I also draw in the main findings in light of previous research.Finally, I have briefly summarized what I have concluded from the analysis and discussion, as well as commented on what could be interesting to research further on from this project.