Elevmedvirkning i norskfaglig praksis på mellomtrinnet
Peer reviewed, Journal article
Published version

View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Skaftun, A. (2024) Elevmedvirkning i norskfaglig praksis på mellomtrinnet. Acta Didactica Norden, 18(3) 10.5617/adno.10925Abstract
Artikkelen presenterer og diskuterer et partnerskap over tre semester mellom forskere og lærere innrettet mot å legge til rette for aktiv elevmedvirkning i norskfaglig praksis på mellomtrinnet. Vi ville skape dialogiske rom der elevene kunne bruke sin egen stemme i møte med tekster forstått som ekte og åpne faglige problemer. Forskere og lærere møttes månedlig, og lærerne prøvde ut aktiviteter i klasserommet mellom seminarene. Forskningsinteressene i studien er knyttet til 1) vilkårene for å etablere partnerskap av denne typen, 2) hvordan elevene responderer på aktivitetene i klasserommet, og 3) hvordan partnerskapet påvirker måten lærere og elever snakker om og forstår praksis i norskfaget, og mer spesifikt, de rollene som er tilgjengelige for lærere og elever. Datamaterialet består av feltnotater og lyd- og bildeopptak av lærerseminarene, samt opptak av gruppe- og plenumssamtaler i de involverte klassene. Intervjuer av lærere og elever ble gjennomført i starten og slutten av samarbeidet. Intervjuene viser at både lærere og elever verdsetter aktiviteter som åpner rom for dialog om faglige problemer, om enn begge gruppene ser ut til å skille mellom prosjektrelaterte aktiviteter og hverdagslig praksis. Materiale fra klasserommet støtter opp under en antakelse om at en åpen innramming av tekstarbeid forstått som faglig problemløsing skaper engasjement, og innsikt i og diskusjon av elevsamtaler fungerer som en øyeåpner for lærerne. Som helhetlig case tegner studien et bilde av langsiktig arbeid med å etablere partnerskapet som ramme for utviklingsarbeidet, med relevans i forhold til ambisjoner om fornyelse av faglig praksis, slik de kommer til uttrykk i styringsdokumenter og nasjonale incentiver.