Samarbeid mellom barnehage, skole og skolefritidsordning for en trygg og god overgang. -en studie om ansattes beskrivelser av samarbeidet mellom barnehage, skole og skolefritidsordning for å legge til rette for en trygg og god overgang for barn med utfordrende atferd.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3172151Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1164]
Sammendrag
Sammendrag Denne masteroppgaven belyser hvordan ansatte i barnehager, skoler og skolefritidsordninger beskriver samarbeidet om overgangen mellom disse institusjonene for barn med utfordrende atferd. Overgangen fra barnehage til skole og skolefritidsordning vil for mange barn kunne innebære en stor endring i hverdagen. Formålet med studien er å undersøke problemstillingen “Hvordan beskriver ansatte i barnehager, skoler og skolefritidsordninger samarbeidet for å legge til rette for en trygg og god overgang fra barnehage til skole og SFO for barn med utfordrende atferd?”Studiens problemstilling ble undersøkt gjennom et kvalitativt forskningsdesign hvor fokusgruppeintervju ble benyttet. Utvalget i studien bestod av pedagogiske ledere i barnehager, lærere i barneskoler, avdelingsledere i skoler og SFO-ledere, til sammen 16 ansatte. Barnehagene og skolene/SFO-ene som deltok i studien hadde ingen direkte tilknytning til hverandre.Den teoretiske forankringen i studien er ulike vinklinger på overgangsprosesser og viktigheten av kontinuitet i overganger, Dewey sin teori om kontinuitet i erfaring og Bronfenbrenners utviklingsøkologiske modell. Relevante elementer innen organisasjonsteori vil være med å belyse ulike sider ved tverrfaglig samarbeid.Studien viser at ansatte både i barnehagene, skolene og SFO anser samarbeidet som viktig for å legge til rette for en trygg og god overgang for barn med utfordrende atferd. Samarbeidet de ansatte beskriver omfatter en praksis hvor ansatte legger til rette for besøk til skolen, samt ulike aktiviteter slik at barnet kan gjøre seg kjent med skolen. Videre vektlegges informasjonsdeling mellom institusjonene. Spesielt fremheves fordelen ved at ansatte kan møtes “ansikt-til-ansikt". Treffpunkter mellom ansatte fremheves som viktig for å kunne skape en god dialog.Et interessant funn i studien omhandler SFO sin rolle i overgangen for barn med utfordrende atferd. På tross av at SFO fremheves å ha en viktig rolle i overgangen, beskriver pedagogiske ledere et fravær av samarbeid med SFO. Skolen og SFO på sin side beskriver et godt og tett samarbeid dem imellom. Studien viser samtidig at ansatte beskriver ulike utfordringer i samarbeidet. Begrenset innsikt og manglende felles forståelse er forhold som oppleves å utfordre samarbeidet. Skolen beskriver samarbeidet som tidkrevende og omfattende, og barnehagene beskriver hvordan de opplever at samarbeidspraksisen varierer fra skole til skole.