Symbolsk stemme? Barnekoordinatorers beskrivelser av barrierer for foreldremedvirkning i ansvarsgruppemøter
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3172154Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1164]
Sammendrag
Foreldre til barn med behov for sammensatte hjelpetjenester, har rett til å bli hørt og involvert i beslutningsprosessene som angår barnet. Likevel opplever mange foreldre barrierer som begrenser deres reelle medvirkning i ansvarsgruppemøtene. Barnekoordinatorer er innført som et tiltak for å styrke samarbeidet mellom foreldre og hjelpeapparatet, men deres rolle og bidrag i slike møter er lite undersøkt.Denne studien utforsker barnekoordinatorers erfaringer med foreldremedvirkning i ansvarsgruppemøter, med fokus på hvordan strukturelle og psykososiale forhold påvirker foreldres muligheter til å delta. Gjennom kvalitative intervjuer med fire barnekoordinatorer, og en tematisk analyse av dataene, er tre hovedtemaer blitt identifisert: Foreldrenes psykologiske barrierer for deltakelse, Ubalanserte profesjonelle relasjoner, og Strukturelle og systemiske utfordringer. Resultatene belyser hvordan foreldrenes emosjonelle belastning, systemets rigiditet og maktubalanser i møter kan føre til at foreldremedvirkning oppleves som symbolsk heller enn reell.Studien aktualiserer behovet for tydeligere ansvarsfordeling, økt systemfleksibilitet og bedre støtte til barnekoordinatorer i deres arbeid. Det fremheves at styrking av foreldres reelle medvirkning forutsetter en helhetlig tilnærming som tar hensyn til både foreldrenes behov og de strukturelle rammebetingelsene som former møtene. For å fremme inkluderende og effektive samarbeidsprosesser kan det være nyttig å se på foreldres og fagfolks perspektiver som utfyllende fremfor konkurrerende. Videre forskning bør undersøke hvordan ulike profesjoner forstår og tilrettelegger for foreldremedvirkning, for å fremme mer inkluderende og effektive samarbeidsprosesser i ansvarsgruppemøter.