Hvordan kan læreren bruke tilpasset opplæring for å fremme læring i en inkluderende praksis i klasserommet?
Description
Full text not available
Abstract
Denne studie undersøker problemstillingen: «Hvordan kan læreren bruke tilpasset opplæring for å fremme læring i en inkluderende praksis i klasserommet?»
Problemstillingen blir besvart ved hjelp av to forskningsspørsmål:Forskningsspørsmål 1: Hvilke utfordringer oppstår når lærere arbeider med tilpasset opplæring i klassen?
Forskningsspørsmål 2: Hvilke tiltak legger læreren til grunn for å fremme læring for alle, både faglig og sosialt, i klasserommet?
Formålet med denne studien har vært å utforske hvordan lærere fremme læring for alle elevene ved bruk av tilpasset opplærings metode for å fremme læring i en inkluderende praksis. Hensikt er å ikke gi et definitivt svar på hvordan lærer fremme læring, men forsøke å belyse lærerens erfaringer og opplevelse knyttet til tilpasset opplæring og inkludering i klassen, med særlig fokus på utforinger og tiltak som lærere møter i sin praksis.
Studie benytte en kvalitativ forskningsmetode med semistrukturert intervju for å innhente innsikt i lærernes erfaringer og opplevelser. Fem lærere fra barneskolen ble intervjuet om sentrale temaer knyttet til tilpasset opplæring og inkludering. Analysen av datamaterialet gjennomført ved å bruk av en tematisk analyse og en hermeneutiske tolkningsrammer.
Resultatene viser at læreren møter flere utforinger, som tidspress, begrensede ressurser og variasjon i elevenes behov, som gjør det vanskelig å opprettholde en konsekvent inkluderende praksis. Studien fant også at relasjonsbygging, samarbeid og tilpassende undervisningsmetoder, som nivådeling og to-læresystemet, er essensielle tiltak for å fremme læring. Til slutt peker funnene på at en spenning mellom smale og vid tilnærming til tilpasset opplæring: enkelte ganger tas elever ut av klasserommet for spesialtilpasset undervisning, noe som kan stå i motsetning til prinsippene om inkludering.