Å undervise om bærekraftig utvikling i et historisk perspektiv i samfunnsfag: elevperspektiver på UBU
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3176940Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Student papers (HF-IKS) [927]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne masteroppgaven tar for seg å undersøke hvordan bærekraftig utvikling kan undervises i et historisk perspektiv i samfunnsfag på ungdomsskolen i samfunnsfag. Oppgaven har tatt utgangspunkt i et gjennomført undervisningsopplegg, og vil fokusere på ungdomsskoleelevers opplevelser og utbytte av dette undervisningsopplegget. Målet for studien er å belyse hvilke kunnskaper og ferdigheter elevene tilegner seg, og hvordan de ser på sine muligheter til å påvirke klima- og miljøutfordringene verden står ovenfor i dag. Denne studien viser at elevene har utviklet sine kompetanser om bærekraftig utvikling. Elevene opplever at undervisningsopplegget har gitt dem innsikt i klima- og miljøutfordringer, og en viss forståelse for hvordan en kan påvirke lokalt og globalt. I undervisningsopplegget bidrar historiefaget til å sette bærekraftig utvikling inn i et lengre tidsperspektiv for elevene, og utfordrer dem til å arbeide med å se sammenhenger i form av årsaker og konsekvenser. Slik skulle elevene få en innsikt i hvordan handlinger fra fortiden påvirker nåtiden og fremtiden, og kunne sette seg inn i historien som en del av den. Til tross for at elevene opplever en økning i kunnskap om -og interesser for bærekraftig utvikling, viser det seg at elevenes interesse for å delta politisk er begrenset. Elevene opplever at klima- og miljøproblemer som noe distansert, og har liten tro på at sine handlinger kan bidra i til løsninger. For at elevene skal styrke sin tro på egen påvirkningskraft, etterlyser de konkrete eksempler som viser relasjon mellom handling og resultat. Samtidig kan det være nyttig å gi elevene en kobling mellom undervisningen og miljøet rundt dem, slik at de kan oppleve at bærekraft ikke bare skjer langt borte. Oppgaven viser at det er et behov for å gi elevene mer konkrete eksempler på hvordan en kan delta for en mer bærekraftig utvikling, slik at elevene ikke føler en apati i møte med utfordringene verden står ovenfor i fremtiden. Gjennom konkrete eksempler og undervisning som berører elevenes nærmiljø, kan bidra til å styrke elevenes engasjement for bærekraftig utvikling.