Fra relasjon til resultat
Description
Full text not available
Abstract
I denne bacheloroppgaven ønsker vi å se på følgende problemstilling: «Hvordan beskriver pedagogiske ledere sin rolle som leder av sine medarbeidere i en lærende organisasjon?». Bakgrunnen for studien er den økte vektleggingen av pedagogisk ledelse og kontinuerlig faglig utvikling i norske barnehager, slik som det kommer frem i kunnskapsdepartementets rammeplan og kompetansestrategi. Gjennom kvalitativ metode, i form av intervjuer med tre pedagogiske ledere, avdekkes det hvordan de opplever og beskriver sitt lederskap for å fremme en kollektiv læringsprosess blant ansatte.
Funnene viser at de pedagogiske lederne oppfatter sin rolle som avgjørende for å utvikle barnehagen som en lærende organisasjon, hvor relasjon, samhold og faglig utvikling er sentrale elementer. I tillegg pekes det på at lederens personlige holdninger og verdier har innflytelse på organisasjonskulturen. Analysen viser at pedagogiske ledere må jobbe med å utvikle både den pedagogiske kulturen og arbeidsmiljøet sammen med sine medarbeidere. De pedagogiske ledernes evne til å balansere inkludering med autoritet er avgjørende for å skape et positivt arbeidsmiljø.
Oppgaven konkluderer med at pedagogiske ledere har en sentral rolle i utviklingen av barnehager som lærende organisasjon. Deres lederskap har direkte innvirkning på både kvaliteten i det pedagogiske tilbudet og de ansattes trivsel i barnehagen. Dette fremhever viktigheten av den pedagogiske lederens innsikt i arbeidsmiljøet og dynamikken i teamet, for å kunne fremme kontinuerlig læring og utvikling.