Lek i årsplanen: Hvordan beskriver årsplanen at barnehagen skal arbeide med lek?
Abstract
Denne bacheloroppgaven omhandler årsplanens beskrivelse av barnehagens arbeid med lek, og forsøker å belyse følgende problemstilling: Hvordan beskriver årsplanen at barnehagen skal arbeide med lek? Problemstillingen ble valgt i lys av politisk uro i barnehagepolitikken, hvor stortinget og fagfolk er uenige i vekting av lek og læring i barnehagehverdagen. Relevant teori om lek, årsplan og rammeplanen, samt den politisk diskusjon «Barnehageopprøret» presenteres. Gjennom en dokumentanalyse av seks årsplaner, fremkommer det at barnehagene har ulike måter å beskrive sitt arbeid med leken. Likevel blir det funnet noen felles områder arbeidet beskrives gjennom; disse er tilrettelegging gjennom tid og rom, den voksnes rolle, planlagte og spontane aktiviteter, og medvirkning. Det blir også funnet at halvparten av årsplanene drar frem ulike målsettinger for å beskrive sitt arbeid med leken.