Barnehagens bruk av havet og fjæra som læringsarena
Abstract
Basert på vår erfaring fra praksis er bærekraft et begrep som ofte har gått igjen. Vi ønsket derfor å undersøke begrepet videre og trekke inn hav og fjæra og hvordan dette brukes som en læringsarena i forskjellige barnehager. Problemstillingen er: «Hvordan arbeider barnehagene med bruk av havet og fjæra som læringsarena, og hvordan kan dette arbeidet utvikles videre mot bærekraftig utvikling.» For å belyse denne problemstillingen har vi vært i kontakt med 3 barnehager for å få bedre innsikt i hvordan hav og fjæra blir koblet sammen opp mot bærekraft. For å svare på problemstillingen har vi vi gjennomført 3 kvalitative intervju med 3 pedagogiske ledere og 1 daglig leder. Intervjuene omhandlet forskjellige temaer som knytter begrepet bærekraft opp mot hav og fjæra. Vi har analysert empirien i lys av valg av teori og dette danner grunnlaget for drøftingen. De viktigste funnene viser hvordan barnehagene legger til rette for aktiviteter ved havet og fjæra. Videre fremheves spesifikke aktiviteter og holdninger de ansatte har til arbeid ved hav og fjæra, som prosjekter som omhandler plast og søppelplukking ved strandkanten.