Browsing Universitetet i Stavanger by Title
Now showing items 10564-10583 of 20729
-
“Jeg kan ikke synge”, og andre bemerkninger fra barnehagelærere: en studie om musikalitet og utøvelse av musikk i barnehage.
(Bachelor thesis, 2022)Musikk er en viktig del av alle menneskers liv, gjennom hele livsløpet. Til tross for dette, kan mange ha et komplisert forhold til musikk og ens egen musikalitet. I denne bacheloroppgaven har jeg tatt utgangspunkt i ... -
«Jeg lever i blodig alvor. Jeg har vennet meg til alvoret, og klarer kanskje aldri å leve i letthet». Vigdis Hjorths Hva er det med mor som pårørenderoman.
(Bachelor thesis, 2022)I denne oppgaven skal jeg undersøke Vigdis Hjorths samtidsroman Hva er det med mor (2000). Romanen er et portrett av en mor som slitet med alkoholmisbruk. Alkoholmisbruk betegnes som en sykdom, og jeg vil i denne oppgaven ... -
”Jeg må få en 5'er eller 6'er, ellers går det galt!”: Kan tiltaket 'Balanse i livet' bedre videregående elevers mestring av skolerelatert stress?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-30)Samfunnet i dag kan tyde på å være preget av en økende individualisering og et sterkere press om å prestere i skolen. I sammenheng med dette har bekymringer for utvikling av psykisk helse blant ungdom økt. Gjennomsnit ... -
«Jeg ordner og jeg prøver å huske det til neste tekst, men så glemmer jeg det.» En kvalitativ studie av læreres og andrespråkselevers opplevelser av funksjonell respons på elevtekster.
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven i norsk har vært å se nærmere på læreres og andrespråkselevers opplevelser av hva som er funksjonell respons på elevtekster. Gjennom tidligere teori og forskning er respons løftet frem som ... -
«Jeg prøver å kjenne på følelsen av mestring og pliktoppfyllelse – men jeg kan ikke finne den» Å mestre livet i norskfaglige tekster: en lærerfaglig analyse av «Evig søndag»
(Master thesis, 2021)I denne studien spør jeg hvordan lesing av «Evig søndag» kan kobles opp til det tverrfaglige temaet «folkehelse og livsmestring» i litteraturundervisningen på ungdomstrinnet. For å finne svar på problemstillingen min ... -
«Jeg savner jo egentlig at det er flere som er med å jobbe rundt det»: En kvalitativ studie som undersøker kroppsøvingslæreres arbeid med LK20 og mulige konsekvenser for den praktiske undervisningen i faget.
(Master thesis, 2023)Formål og forskningsspørsmål: Formålet med studien er å få en dypere innsikt i, og større forståelse av hvordan kroppsøvingslærere arbeider med gjeldende læreplan (LK20), og hvilke mulige konsekvenser dette arbeidet, og ... -
“Jeg ser en dame som har veldig sånn rotete hår”: En studie av elever på videregående skole sin forestillingsverden i møte med en skjønnlitterær tekst
(Master thesis, 2022)Når vi leser, bygger vi oss forestillinger. Noe blir nøye skildret i teksten, og vi får servert en tydelig visuell fremstilling, mens andre ting blir gjerne aldri beskrevet, og vi blir nødt å gjør oss opp en tolkning av ... -
«Jeg sier det eksplisitt: Nå skal vi trene oss på det, og målet er å utforske og bygge på hverandre» Fire norsklærere på videregående sin forståelse av arbeid med muntlige ferdigheter
(Master thesis, 2024)Hovedformålet med denne studien har vært å få innsikt i og kunnskap om hvordan norsklærere på videregående skole forstår arbeid med muntlige ferdigheter. Muntlige ferdigheter er sentrale for elevenes læring (Skaftun, 2020), ... -
«Jeg skal ikke si det er krise, men det kan ødelegge veldig mye». Om hvordan elever, med behov for litt ekstra tilrettelegging, opplever overgangen til ungdomsskolen.
(Master thesis, 2022)Bakgrunn for studien er et ønske om å undersøke overgangen til ungdomsskolen. Dette er en stor, viktig og også litt vanskelig overgang. Elevene går fra barn til ungdom, størst til minst, det skjer en rolleendring, oppbrudd ... -
«Jeg står alene i en gymsal med 30 elever, uten hjelp». Kroppsøvingslærerens motivasjon for å undervise i faget.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om kroppsøvingslærerens motivasjon for å undervise i faget. Jakobsen (2011) presenterte i sin kartleggingsstudie, at kroppsøvingslærere er den gruppen lærere der det er flest som vurderer å ... -
«Jeg synes ofte det er ganske vanskelig å finne små svar når det er mye tekst og liten skrift»: Lesemediets betydning for leseforståelsen.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvilken betydning lesemedium har for leseforståelsen. Det er tre lesemedier som blir undersøkt og sammenlignet, papirtekst, hybridtekst (PDF-fil på skjerm) og heldigital tekst (digital tekst ... -
«Jeg syns det er veldig viktig å snakke om følelser (...) og å ha kontroll på de selv». Emosjonelt arbeid blant barnevernsansatte: Barnevernsarbeideres profesjonelle håndtering av egne følelser
(Master thesis, 2024)Tema i denne oppgaven er emosjonelt arbeid blant barnevernsansatte, mer spesifisert, saksbehandlere/kontaktpersoner i barnevernet. Formålet med studien var å få en forståelse av barnevernsarbeideres profesjonelle håndtering ... -
«Jeg tenker aldri på det som skjedde, men det hender det tenker på meg» Framstillingen av seksuelle overgrep som tabu i romanene Kinderwhore (2018) av Maria Kjos Fonn og Mine fem år som far (2014) av Bjarte Breiteig.
(Master thesis, 2021)Sammendrag I denne masteroppgaven har jeg gjennomført en komparativ analyse av to romaner som begge tematiserer seksuelle overgrep i familiære relasjoner, henholdsvis Kinderwhore (2018) av Maria Kjos Fonn og Mine fem år ... -
”Jeg tenker at jeg har dårlig selvkontroll når det kommer til mat og søtsaker”- En kvalitativ studie om kvinners opplevelse av eget kosthold.
(Master thesis, 2021)Bakgrunn: Overvekt og fedme er et globalt folkehelseproblem, og det har betydelige samfunnsmessige, økonomiske og individuelle konsekvenser. Å få en økt forståelse av hvordan en gruppe kvinner som selv opplever at de har ... -
«Jeg trodde samene bare var ute og hadde det kjekt og sånn» - En kvalitativ studie hvor bruken av film og roman sammenlignes som verktøy for å utvikle historisk empati hos grunnskoleelever
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-05-18)Et av kjerneelementene innen historiefaget i fagfornyelsen LK2020 er historisk empati. Historisk empati gir en innfallsvinkel til historien som kan gi elevene en bedre og dypere forståelse av fortiden. Formålet med dette ... -
«Jeg tror ikke hun visste hvor gale det var» En analyse av ungdomsskoleelevers gruppesamtaler om jødesituasjonen i Norge under andre verdenskrig
(Master thesis, 2024)Studiens formål er å utforske hvordan ungdomsskoleelever gjennomfører en gruppesamtale om brev fra andre verdenskrig. Det ene brevet er en utveksling mellom Halldis Neegård Østbye og Vidkun Quisling, hvor Østbye foreslår ... -
"Jeg vet ikke hva de vet om meg, men mappen min er ganske stor"- Hvordan opplever langtidsmottakere av økonomisk sosialhjelp informasjonsinnhenting og informasjonsflyt i møte med hjelpeapparatet?
(Masteroppgave/UIS-SV-IS/2011;, Master thesis, 2011)Oppgavens tema er ivaretakelse av personvern overfor langtidsmottakere av økonomisk sosialhjelp. Problemstillingen er: Hvordan opplever langtidsmottakere av økonomisk sosialhjelp informasjonsinnhenting og informasjonsflyt ... -
"Jeg vet ikke om jeg er mann eller kvinne". En analyse av hovedkaraktererens kjønnede livsverden i Det finnes eg stor åpen plass i Bordeaux av Hannes Ørstavik (2013).
(Bachelor thesis, 2022)Denne bacheloroppgaven er en analyse av den kjønnede livsverdenen til hovedkarakteren i Hannes Ørstaviks roman Det finnes en stor åpen plass i Bordeaux. Sentrale tema er identitet og frihet. Romanen forteller om hovedpersonen ... -
"Jeg vil ikke holde et menneske" - en kvalitativ studie av miljøpersonalets opplevelse ved å forebygge og gjennomføre tvangsvedtak overfor personer med psykisk utviklingshemning.
(Master thesis, 2023)Dette er en masteroppgave som omhandler forebygging og gjennomføring av tvangsvedtak overfor personer med psykisk utviklingshemning som bor i bofellesskap. Målet er å belyse hvordan miljøpersonell opplever å forebygge og ...