Browsing UiS Brage by Author "Gunnerud, Hilde Lowell"
Now showing items 1-6 of 6
-
«Avkodingsferdigheter på andrespråket hos voksne andrespråksinnlærere - en systematisk litteraturgjennomgang»
Ramsland, Malena (Master thesis, 2024)For å oppnå god leseforståelse på andrespråket, kreves det at ordavkodingsferdigheten er automatisert. Tidligere forskning har pekt på at det finnes sammenheng mellom avkodingsferdigheter og læringsutbytte på andrespråket. ... -
Betydningen av bakgrunnskunnskap om et gitt tema for minoritetsspråklige barns leseforståelse på andrespråket - En systematisk review.
Horvei, Malin Birgitte (Master thesis, 2023)Formålet med studien har vært å undersøke relasjonen mellom bakgrunnskunnskap og leseforståelsen på andrespråket til minoritetsspråklige elever i grunnskolen, for å kunne si noe om hvilken rolle bakgrunnskunnskap om ett ... -
Bilingualism : Advantages and Disadvantages in Cognitive Processing, Language and Reading Comprehension
Gunnerud, Hilde Lowell (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2021-03)The overall aim of this study is, as suggested by Bialystok (2009), to investigate whether bilingual learners have an advantage in executive functions and a disadvantage in language compared to monolingual learners. In ... -
Hjelp! jeg er bekymret for mitt barns språkforståelse! En kvantitativ studie av hvorvidt foreldres tidligere bekymring for barnas språkforståelse kan predikere variasjoner i vokabular og leseforståelse for enspråklige og flerspråklige barn
Mejías, Rosa María Sanchez-Beato (Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å gi kunnskap om foreldrespørreskjema som inneholder et enkeltstående spørsmål om i hvilken grad tidlig bekymring i barnets språkforståelse, kan predikere fremtidig svakt språk og svake ... -
Kartlegging av fonologiske ferdigheter på andrespråket for å avdekke avkodingsvansker hos minoritetsspråklige barn. Vent og se, eller tidlig innsats?
Barkved, Dag Øystein (Master thesis, 2022)Å kartlegge minoritetsspråklige elever for å avdekke mulige avkodingsvansker bringer med seg en problematikk som kan være spesielt utfordrende sammenlignet med kartlegging av enspråklige barn. Behovet for kunnskap på dette ... -
Levels of skills and predictive patterns of reading comprehension in bilingual children with an early age of acquisition
Gunnerud, Hilde Lowell; Foldnes, Njål; Melby-Lervåg, Monica (Peer reviewed; Journal article, 2022)Bilingualism appears to be related to poor language and reading comprehension in the instructional language (L2). However, in the long term, an early age of second language acquisition (AoA) may produce higher levels of ...