Blar i UiS Brage på forfatter "Leibinger, Eva"
-
The association between physical fitness and mental health in Norwegian adolescents
Åvitsland, Andreas; Leibinger, Eva; Haugen, Tommy; Kolle, Elin; Lerum, Øystein; Solberg, Runar Barstad; Dyrstad, Sindre Mikal (Peer reviewed; Journal article, 2020-05)Background Studies indicate that health-related components of physical fitness are associated with mental health outcomes. However, research is scarce concerning this relationship in young adolescents in general and ... -
Associations between changes in physical fitness and psychological difficulties status among Norwegian adolescents
Åvitsland, Andreas; Leibinger, Eva; Kolle, Elin; Haugen, Tommy; Dyrstad, Sindre Mikal (Peer reviewed; Journal article, 2021-06)Objectives To investigate the associations for one-year changes in cardiorespiratory fitness, muscular strength and body mass index, with psychological difficulties status in adolescents. Methods Norwegian 14-15-year-olds ... -
Effects of school-based physical activity interventions on mental health in adolescents: The School in Motion cluster randomized controlled trial
Åvitsland, Andreas; Leibinger, Eva; Resaland, Geir Kåre; Solberg, Runar Barstad; Kolle, Elin; Dyrstad, Sindre Mikal (Peer reviewed; Journal article, 2020)Purpose To investigate the effects of two school-based physical activity interventions on mental health in Norwegian adolescents. Methods Students from 29 lower secondary schools in Norway (n = 2084; 14–15 years; 49% ... -
Funksjonell trening som alternativ bevegelsesaktivitet i kroppsøving - en kvalitativ undersøkelse av elevers opplevelse av funksjonell trening som et bidrag til livslang bevegelsesglede.
Egeland, Grete (Master thesis, 2022)Bakgrunn: Livslang deltakelse gjennom fysisk aktivitet forutsetter en kroppsøvingsundervisning som legger til rette for større bredde, rekreasjon og gode læringserfaringer (Kirk, 2005; Skille & Solbakken, 2014). Det største ... -
Fysisk aktiv læring og hvilken betydning det har for gutters engasjement og motivasjon. En kvalitativ studie av gutter i barneskolen.
Sollesnes, Åshild (Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven har tatt utgangspunkt i betydningen av den pedagogiske tilnærmingen fysisk aktiv læring for gutters engasjement og hvordan det kan fremme indre motivasjon. Utdanningsdirektoratet sine skoleundersøkelser ... -
Kroppsøvingsundervisning – erfaringer og opplevelser fra elever med fysisk funksjonsnedsettelse
Skadberg, Linn Lima (Master thesis, 2021)Bakgrunn: Bakgrunnen for studien er en oppfattelse om at barn med fysiske funksjonsnedsettelser lett ekskluderes fra undervisningen fordi det blir for utfordrende å tilpasse undervisningen slik at denne elevgruppen kan ... -
Motivasjon i diskgolf
Dale, Heidi Sundvoll (Master thesis, 2022)De siste årene har idretten diskgolf hatt en enorm utvikling, både i spillere som har startet å spille og baner som er bygget. Det er en relativt ny idrett som er lavterskel og krever lite for å delta. Hva er bakgrunnen ... -
Oppfattet kompetanse og trivsel i kroppsøvingsfaget blant elever på 6.trinn.
Krogedal, Rebekka (Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien har vært å finne ut mer om oppfattet kompetanse og trivsel hos elever på 6.trinn i tre ulike kontekster; basketball, dans og uteaktivitet. Dette er for å få en større innsikt i hvordan ... -
Opplevd stress og utbrenthet blant elever på toppidrettsgymnas – en tverrsnittsundersøkelse
Lunde, Thomas André (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-06)Hensikten med studien var å undersøke stress og utbrenthet hos elever på toppidrettsgymnas, og om toppidrettsgymnas gir gode muligheter for idrettslig og akademisk utvikling. I den foreliggende studien ble 443 elever fordelt ... -
The process evaluation of a school-based physical activity intervention: influencing factors and potential consequences of implementation
Åvitsland, Andreas; Ohna, Stein Erik Solbø; Dyrstad, Sindre Mikal; Tjomsland, Hege Eikeland; Lerum, Øystein; Leibinger, Eva (Peer reviewed; Journal article, 2020)Purpose This paper evaluates the implementation of a school-based physical activity intervention and discusses how the intervention outcomes can be influenced by the implementation. Design/methodology/approach In four ... -
School in Motion - Hvilken innvirkning har økt tid til fysisk aktivitet og kroppsøving i skolehverdagen på ungdomsskoleelevers selvrapporterte helserelaterte livskvalitet
Kapstad, Robin (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Hensikt: Hensikten med denne kvantitative studien er å undersøke hvilken effekt en skolebasert intervensjon med økt tid til fysisk aktivitet og kroppsøving innenfor skolens rammer har for elevenes selvrapporterte helserelaterte ... -
School-based physical activity interventions, physical fitness and mental health among adolescents: Effects, associations and lessons learned from the School in Motion study
Åvitsland, Andreas (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2020-11)This thesis is part of the School in Motion study. School in Motion was initiated by the Norwegian government because of the political demand for more knowledge regarding possible approaches to increase adolescent physical ... -
Self-regulated Learning in Physical Education: An Analysis of Perceived Teacher Learning Support and Perceived Motivational Climate as Context Dependent Predictors in Upper Secondary School
Laxdal, Aron Gauti; Mjåtveit, Atle; Leibinger, Eva; Haugen, Tommy; Giske, Rune (Peer reviewed; Journal article, 2019)The aim of this cross-sectional study was to investigate the relationship between teacher learning support, motivational climate and self-regulated learning in upper-secondary school physical education. A sample consisting ... -
Ungdomsskoleelevers fysiske form (aerob kapasitet og muskelstyrke) og selvrapportert helserelatert livskvalitet
Aarthun, Susanne (Masteroppgave/UIS-HV/2018;, Master thesis, 2018-07)Sammendrag Bakgrunn og hensikt Helserelatert livskvalitet har fått økt oppmerksomhet i forskningslitteraturen de siste årene, men det er fortsatt lite forskning på barn og ungdom. Denne studien har som formål å undersøke ...