Blar i UiS Brage på forfatter "Støle, Hildegunn"
-
Assessing children's reading comprehension on paper and screen: A mode-effect study
Støle, Hildegunn; Mangen, Anne; Schwippert, Knut (Peer reviewed; Journal article, 2020-02)Recent meta-analyses (Delgado et al., 2018; Kong et al., 2018; Clinton, 2019) show that reading comprehension on paper is better than on screen among (young) adults. Children's screen reading comprehension, however, is ... -
Interjections in late Middle English play texts : A multi-variable pragmatic approach
Støle, Hildegunn (PhD thesis UiS;188, Doctoral thesis, 2013-03-22)This thesis aims at providing a multidisciplinary in-depth analysis of interjections in Late Middle English play texts. The starting point of the study is historical pragmatics, but it is believed that many variables must ... -
«Jeg føler ikke at jeg har tyngden til å være leseveileder sånn som norsklærerne kanskje har» En kvalitativ studie om hvordan lærere ved to ungdomsskoler bruker resultatene fra de nasjonale prøvene i lesing til underveisvurdering
Bjørklund, Mette Dale; Raknerud, Marit Berger (Master thesis, 2021)Denne studien er en kvalitativ studie der formålet er å se på hvordan resultatene på nasjonale prøver i lesing brukes som underveisvurdering og til oppfølging av svake lesere. Datainnsamlingen til studien består av to ... -
«Jeg føler ikke at jeg har tyngden til å være leseveileder sånn som norsklærerne kanskje har» En kvalitativ studie om hvordan lærere ved to ungdomsskoler bruker resultatene fra de nasjonale prøvene i lesing til underveisvurdering.
Bjørklund, Mette Dale; Raknerud, Marit Berger (Master thesis, 2021)Denne studien er en kvalitativ studie der formålet er å se på hvordan resultatene på nasjonale prøver i lesing brukes som underveisvurdering og til oppfølging av svake lesere. Datainnsamlingen til studien består av to ... -
Kjønnsforskjellar i digital og papirbaserte prøvar i lesing
Ur, Kari Ese (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-12-09)Denne oppgåva ser på kjønnsforskjellar i digitale og papirbaserte prøvar i lesing. Dette er studert gjennom resultat frå hovudpiloteringa i nasjonal prøve i lesing hausten 2015. Studien ser om det er kjønnsforskjellar i ... -
Leselyst i videregående skole: En studie av engasjementet til videregåendeelever under lesing av og litterære samtaler rundt vanskelige skjønnlitterære tekster
Netland, Joakim (Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven forsøker jeg å svare på problemstillingen hvordan påvirker ulik grad av læringsinstruks videregåendeelevers engasjement og leselyst ved lesing og diskusjon av høyfriksjonstekster i norskfaget? For å ... -
Skriveopplæring i et andrespråksperspektiv
Østtun, Torunn (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-31)Formålet med denne masteroppgaven har vært å få innsikt i om en spesiell undervisningsmetode, Sirkelen for undervisning og læring, kan ha positiv effekt på språk- og skriveopplæring av elever i ungdomsskolen med norsk som ...