Blar i UiS Brage på forfatter "Tveitnes, Marianne Sandvik"
-
En god overgang til skolen for barn med behov for spesialpedagogisk hjelp - en studie av PP-tjenestens samarbeidsrutiner
Westerheim, Camilla Berge (Master thesis, 2024) -
Individ versus Fellesskap. En studie av hva som dominerer i læreplanverkets overordnede del, og forholdet mellom politisk vedtatt plan og læreres forståelse av denne
Haugvaldstad, Sunniva Vistnes (Master thesis, 2021)Høsten 2021 startet implementering av det nye læreplanverket Kunnskapsløftet 2020. I tillegg til læreplaner for fag, er det også utarbeidet en ny overordnet del. Her utdypes opplæringens formelle verdier og prinsipper, og ... -
Inkludering i barnehagen- En analyse av spesialpedagogers, styreres og pedagogiske lederes forståelse av begrepet
Sund, Lise Marie (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019)Denne studien handler om inkludering i barnehagen og teoriperspektivet er det sosiokulturelle læringssynet, og barnehagepraksisen er studert i lys av dette. Inkludering i barnehage og skole er ifølge flere forskere et ... -
Inkludering i en mangfoldig skole : fra teori til praksis
Tveitnes, Marianne Sandvik (Chapter, 2022)Norsk skolepolitikk gjør at Norge på mange måter kan regnes som et foregangsland i arbeidet med å utvikle en inkluderende skole der læring står i fokus. Like fullt synes det å være et gap mellom skolepolitikkens teoretiske ... -
Mentoring Novice Teachers in a Norwegian Context of Inclusive Education
Tveitnes, Marianne Sandvik; Hvalby, Mette Irene (Peer reviewed; Journal article, 2023)There is global agreement that schools should be inclusive, however both experienced and inexperienced teachers find this challenging. In this study we explore how experienced teachers working as local mentors for newly ... -
Sakkyndighet med mål og mening: En analyse av sakkyndighetens institusjonaliserte kjennetegn; et grunnlag for refleksjon og endring
Tveitnes, Marianne Sandvik (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2018-05)Denne avhandlingen utforsker den norske PP-tjenestens institusjonaliserte sakkyndighetskunnskap. Sakkyndighetskunnskap er definert som den sosialt konstruerte kunnskapen som kommunale pedagogisk-psykologiske tjenester ... -
"Vi vektlegger barnets behov" - en kvalitativ studie av PPT-ansattes samarbeidserfaringer fra overgangen barnehage-skole for barn med særskilte behov
Skjeldal, Annelin (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har som formål å få mer kunnskap om hvilke muligheter det ligger til å kunne ivareta en trygg og god overgang fra barnehage til skole for barn med særskilte behov. Dette finner jeg ut ved å gå utenfor ...