Blar i UiS Brage på forfatter "Stangeland, Elisabeth Brekke"
-
The importance of sensorial and spatial aspects in family reading at home: Insights from a national survey in Norway
Kucirkova, Natalia; Campbell, Janine Anne; Stangeland, Elisabeth Brekke; Hoel, Trude (Peer reviewed; Journal article, 2023)Purpose The study investigated the relationships between spatial, multisensorial, and structural factors in family reading routines. Materials 1001 survey responses and 926 open-ended answers of parents of 3- to ... -
Intensiv opplæring - forståelse og praksis
Voll, Tine Merete (Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven presenteres en kvalitativ intervjustudie hvor formålet var å undersøke hvordan lærere som jobber på 3. og 4. trinn forstår begrepet intensiv opplæring, og hvordan de operasjonaliserer begrepet innen ... -
Krysskulturelle elevers fortellinger om å trives og å tilhøre på en norsk ungdomsskole.
Høyvik, Iselin (Master thesis, 2021)Temaet for denne masteroppgaven er krysskulturell oppvekst med søkelys på krysskulturelle ungdommers opplevelser av trivsel og tilhørighet i en norsk ungdomsskolekontekst. Ungdom med innvandrerbakgrunn har vist seg å være ... -
Kunnskaper om dysleksi i yrkesfaglig videregående opplæring
Iversen, Anne Margrethe Drangsholt (Master thesis, 2022)Læreres kunnskaper om dysleksi er viktig for å kunne oppdage, og for å kunne sette i verk tidlige tiltak. Den enkelte faglærer har et selvstendig ansvar for utvikling av lese- og skriveferdigheter i sitt/sine fag, selv om ... -
Leseferdighet hos elever med komorbide vansker
Eidet, Snefrid Karoline Krygård (Master thesis, 2023)Utgangspunktet for masterprosjektet var elever med lesevansker og elever med komorbide lese- og regnevansker. Målet var å undersøke hva som kjennetegnet leseferdigheten til førsteklassinger med lesevansker og førsteklassinger ... -
Mellom Linjene : om sammenhengen mellom språk og sosial fungering hos små barn
Stangeland, Elisabeth Brekke (Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Forskning viser at det er en sammenheng mellom språk og atferd. Språklige vansker assosieres i utstrakt grad med blant annet atferdsproblematikk og svak sosial kompetanse (Rice, Sell, & Hadley, 1991). Ut fra dette har ... -
Språklig mestring, lek og sosial kompetanse hos de yngste barnehagebarna : En studie av variasjon og sammenhenger
Stangeland, Elisabeth Brekke (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2018-04)Three studies were conducted that examined variation in and the relationship between language proficiency, play and social competence at the age of 33 months within the context of Norwegian barnehages (early childhood ... -
What Happens Before Book Reading Starts? an Analysis of Teacher–Child Behaviours With Print and Digital Books
Hoel, Trude; Stangeland, Elisabeth Brekke; Schulz-Heidorf, Katrin (Peer reviewed; Journal article, 2020-11)A body of research documents teacher–child reading behaviors in educational settings. Few will disagree that the potential for word and narrative comprehension increases when children’s prior knowledge is activated and ...