Blar i UiS Brage på forfatter "Westergård, Elsa"
-
Barn med autismespekterforstyrrelse som viser skolevegringsatferd. Foreldres opplevelse av samarbeid med skolen og støtteapparatet.
Svendsen Handeland, Ingrid (Master thesis, 2022)Gjennom kvalitative semistrukturerte forskingsintervju med seks foreldre/foreldrepar, har målet med dette prosjektet vært å få økt innsikt i, og forståelse for, hvordan foreldre som har barn med autismespekterforstyrrelse ... -
Do Teachers Matter? Students’ Perceptions of Classroom Interactions and Student Engagement
Havik, Trude; Westergård, Elsa (Peer reviewed; Journal article, 2019)The current study examined the associations between students’ perceptions of classroom interactions and students’emotional and behavioral engagement. Given the nested structure of the data, multilevel analyses were employed ... -
Emosjonell og fagleg støtte. Relasjonar mellom elevar og lærarar sett frå eit elevperspektiv.
Høynes, Turid Stavnem (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-12)Denne oppgåva er basert på ein studie der elevar på 7.klassetrinn er informantar. Oppgåva forsøker å skildre korleis elevane opplever relasjonen til lærar, kva som kjenneteiknar ein god relasjon og kva aspekt ved denne som ... -
Foreldresamarbeid i barnehagen – seks pedagogers perspektiv på vanskelige foreldresamarbeid
Glendrange, Elsebeth (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-05)Gjennom seks pedagoger fra ulike barnehager sitt perspektiv, har målet med dette kvalitative studieprosjektet vært å få innsikt i fenomenet vanskelige foreldresamarbeid i barnehagen. Det er tatt i bruk følgende forskningsspørsmål: ... -
Foreldresamarbeidets kvalitet - betydningsfullt for utviklingen til barnehagebarn i utfordringer?
Vistnes, Kirsten (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Målet med dette kvalitative prosjektet har vært å oppnå bedre innsikt i, og forståelse av, hvordan kvaliteten på barnehagens foreldresamarbeid kan påvirke utviklingen til barn i utfordringer. Gjennom intervjuer med åtte ... -
Parents', teachers', and students’ roles in parent-teacher conferences; a systematic review and meta-synthesis
Munthe, Elaine; Westergård, Elsa (Peer reviewed; Journal article, 2023)The primary objectives of this review are (1) to provide an overview of what characterizes the research on Parent-Teacher Conferences (PTCs), and (2) to contribute to the understanding of the roles of parents, teachers, ... -
Relasjonen mellom lærernes arbeidssituasjon og deres klasseledelse
Søiland Smith, Maren (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Sammendrag Formålet med denne studien var å finne ut om det var noen sammenheng mellom lærernes opplevelse av egen arbeidssituasjon og deres utførelse av klasseledelse. Problemstillingen var: Hvilken relasjon er det mellom ... -
Skole-hjem-samarbeid fra lærerperspektivet
Ueland, David (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2017-01-09)I denne masteroppgaven om læreres opplevelse av skole-hjem-samarbeidet har jeg belyst følgende problemstilling: Hvordan opplever lærerne i ungdomskolen a)det generelle samarbeidet med hjemmet og b) samarbeidet med foreldre ... -
Skoleeiers rolle i innovasjonsarbeid i skolen: Et eksempel fra et distrikt i Norge
Frestad, Anne Grete Røgenes (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Noen skoleeiere ser ut til å lykkes bedre enn andre, og det finnes variasjoner i skoleeiers rolle. Denne studien handler om skoleeiers rolle i innovasjonsarbeid i skolen med utgangspunkt i problemstillingen: «Hvilken rolle ...