Browsing UiS Brage by Author "Åvitsland, Andreas"
Now showing items 1-14 of 14
-
The association between physical fitness and mental health in Norwegian adolescents
Åvitsland, Andreas; Leibinger, Eva; Haugen, Tommy; Kolle, Elin; Lerum, Øystein; Solberg, Runar Barstad; Dyrstad, Sindre Mikal (Peer reviewed; Journal article, 2020-05)Background Studies indicate that health-related components of physical fitness are associated with mental health outcomes. However, research is scarce concerning this relationship in young adolescents in general and ... -
Associations between changes in physical fitness and psychological difficulties status among Norwegian adolescents
Åvitsland, Andreas; Leibinger, Eva; Kolle, Elin; Haugen, Tommy; Dyrstad, Sindre Mikal (Peer reviewed; Journal article, 2021-06)Objectives To investigate the associations for one-year changes in cardiorespiratory fitness, muscular strength and body mass index, with psychological difficulties status in adolescents. Methods Norwegian 14-15-year-olds ... -
Doping i Brasiliansk jiu-jitsu: Fristelser og konsekvenser for integritet og fair play
Zühel, Necip Fazil (Bachelor thesis, 2024) -
Effects of a school-based physical activity intervention on academic performance in 14-year old adolescents: a cluster randomized controlled trial – the School in Motion study
Solberg, Runar Barstad; Steene-Johannessen, Jostein; Anderssen, Sigmund Alfred; Ekelund, Ulf; Säfvenbom, Reidar; Haugen, Tommy; Stølevik, Sveinung Berntsen; Åvitsland, Andreas; Lerum, Øystein; Resaland, Geir Kåre; Kolle, Elin (Peer reviewed; Journal article, 2021-05)Background School-based physical activity interventions evaluating the effect on academic performance usually includes children. We aimed to investigate the effect of a nine-month, school-based physical activity intervention ... -
Effects of school-based physical activity interventions on mental health in adolescents: The School in Motion cluster randomized controlled trial
Åvitsland, Andreas; Leibinger, Eva; Resaland, Geir Kåre; Solberg, Runar Barstad; Kolle, Elin; Dyrstad, Sindre Mikal (Peer reviewed; Journal article, 2020)Purpose To investigate the effects of two school-based physical activity interventions on mental health in Norwegian adolescents. Methods Students from 29 lower secondary schools in Norway (n = 2084; 14–15 years; 49% ... -
Fysisk Aktivitet, Depresjon og de Nevrobiologiske Mekanismer
Sundøy, Sophie (Bachelor thesis, 2021)Tittel: Fysisk aktivitet, depresjon og de nevrobiologiske mekanismer Forskningsspørsmål: Hva sier den nylige forskningslitteraturen om hvordan de nevrobiologiske mekanismer påvirker sammenhengen mellom fysisk aktivitet ... -
Gruppebasert friluftslivstilbud for kreftpasienter og dens opplevde påvirkning på livskvalitet
Hellevik, Larsen Eirik (Bachelor thesis, 2024) -
Hvilken betydning har kroppsbilde for selvfølelsen? En sammenligning av kvinnelige brukere og ikke-brukere av treningssenter.
Langeland, Lena (Bachelor thesis, 2021)Problemområdet for oppgaven er kroppsbildets betydning for selvfølelsen hos unge kvinner, hvor en sammenligning mellom brukere og ikke-brukere av treningssenter står sentralt. Bakgrunnen for studien er den økte oppslutningen ... -
Hvordan kan kroppsøvingslærere legge til rette for elevenes autonomi i kroppsøving
Nordbø, Jarle (Master thesis, 2024)Den norske befolkningen sitter mer og mer i ro (Folkehelseinstituttet, 2023). Kroppsøvingsfaget er en av arenaene som kan gjøre noe med dette på grunn av antall timer elever har i faget, samt at hovedessensen ved det er ... -
Idrettslig vurderingspraksis i kroppsøvingsfaget? En kvalitativ studie om vurderingspraksis i idrettsfag og kroppsøving.
Tønnesen, Mark (Master thesis, 2023)Bakgrunn: Vurdering er et læringsfremmende verktøy som brukes til utvikling av elever. Vurderingsformer og undervisningsopplegg er faktorer som påvirker hvordan elevene tilegner seg kompetanse og kunnskaper. Vurderingsformer ... -
«Jeg vil si jeg ble kraftig rammet av det»
Helleren, Daniel (Master thesis, 2021)Koronapandemien påvirker toppidrettsutøveres hverdag og begrenser deres muligheter til å trene som vanlig, konkurrere og oppleve publikum. Formålet med undersøkelsen var å finne ut i hvilken grad koronapandemien har hatt ... -
The process evaluation of a school-based physical activity intervention: influencing factors and potential consequences of implementation
Åvitsland, Andreas; Ohna, Stein Erik Solbø; Dyrstad, Sindre Mikal; Tjomsland, Hege Eikeland; Lerum, Øystein; Leibinger, Eva (Peer reviewed; Journal article, 2020)Purpose This paper evaluates the implementation of a school-based physical activity intervention and discusses how the intervention outcomes can be influenced by the implementation. Design/methodology/approach In four ... -
School-based physical activity interventions, physical fitness and mental health among adolescents: Effects, associations and lessons learned from the School in Motion study
Åvitsland, Andreas (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2020-11)This thesis is part of the School in Motion study. School in Motion was initiated by the Norwegian government because of the political demand for more knowledge regarding possible approaches to increase adolescent physical ... -
Unges motivasjon i idrett og skole – En kvalitativ studie om hvordan ungdomsskoleelever beskriver forholdet mellom motivasjon i idrett og motivasjon i skole
Fuglestein, Anna Nesheim (Master thesis, 2024)