Blar i UiS Brage på forfatter "Mathiesen, Ida Holth"
-
Balansekunst: Skolens rådgivning i møter mellom kontekstuelle, relasjonelle og politiske forventninger
Mathiesen, Ida Holth (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2022)Rådgivning i skolen er viktig for at elevene skal få informasjon, veiledning, oppfølging og hjelp til å finne seg til rette på skolen og bestemme seg for fremtidige yrkes- og utdanningsvalg (jf. Forskrift til opplæringslova ... -
«Da går jeg hjem og googler det i stedet». Improvisasjon og medskaping i møter mellom elever og rådgivere
Mathiesen, Ida Holth (Peer reviewed; Journal article, 2022)Basert på fokusgruppeintervjuer undersøker denne studien hvordan elever opplever møter med rådgivere i ungdomsskoler og videregående skoler. Individualisering danner en sentral kontekst for elevers valgprosesser. Improvisasjon, ... -
En abduktiv tilnærming til institusjonell etnografi – et bidrag til sosiologisk kunnskapsutvikling
Mathiesen, Ida Holth; Volckmar-Eeg, Maria Gussgard (Peer reviewed; Journal article, 2022-02)Utviklingen av institusjonell etnografi som forskningstradisjon har vært preget av et arbeid med å utvikle og klargjøre grenser for hva som er institusjonell etnografi, og hva som ikke er det. Dette grensearbeidet har ... -
"En gavepakke til barnehagene" - Suksessfaktorer og utfordringer med implementeringen av SELMA
Lyse, Maren Othilie Hållman (Master thesis, 2024)Forskningsprosjektet SELMA har som mål å skape en god hverdag for barnehagebarn, hvor de får oppleve livsmestring og utvikle seg sosialt og emosjonelt. Formålet med denne oppgaven er å finne suksessfaktorer og utfordringer ... -
«Jo mer vi reflekterer sammen – jo bedre blir vi som voksne i barnehagen» - en kvalitativ studie av barnehageansattes refleksjoner om arbeidet med relasjoner til barn som viser utfordrende atferd.
Hjelle, Elisabeth Økland (Master thesis, 2024)Dette er en kvalitativ studie av barnehageansattes refleksjoner om arbeidet med relasjoner til barn som viser utfordrende atferd. Studien handler om hvilke tanker og refleksjoner assistenter har om relasjonsarbeid rettet ... -
Miljøterapeutens rolle i forebyggingen av psykiske utfordringer hos barn
Fredriksen, Marie (Bachelor thesis, 2021) -
Pedagogiske ledere sin relasjonskompetanse : betydning for kvaliteten i barn-ansatt relasjonen
Almqvist, Margrethe (Master thesis, 2024)Formålet med denne studien var å belyse hva en praksis som tar utgangspunkt i relasjonen barn- voksen innebærer og hva som påvirker at barn har gode vilkår i forhold til utvikling. Hensikten med studien var å kunne bidra ... -
Separate counselling services in Norwegian upper secondary schools. A possibility for a collective holistic approach?
Mathiesen, Ida Holth; Gunnarsdottir, Hulda Mjöll (Peer reviewed; Journal article, 2021-09)Guidance counsellors hold an important role in youth’s educational and vocational choices, well-being and future careers. Central Norwegian policy documents recommend dividing counselling practices in schools into two ...