Browsing UiS Brage by Author "Christensen, Sofija"
Now showing items 1-7 of 7
-
"Akin to Peer Gynt" -- Remolding Peer in Adaptation
Christensen, Sofija; Myren-Svelstad, Per Esben (Peer reviewed; Journal article, 2020-03)Ibsen’s Peer Gynt holds a unique position in Norwegian culture as a ‘national epic’ that simultaneously satirizes the idea of coherent national and individual identities. This article analyzes the dramatic text’s recent ... -
"Akin to Peer Gynt" -- Remolding Peer in Adaptation
Christensen, Sofija; Myren-Svelstad, Per Esben (Peer reviewed; Journal article, 2020)Ibsen’s Peer Gynt holds a unique position in Norwegian culture as a ‘national epic’ that simultaneously satirizes the idea of coherent national and individual identities. This article analyzes the dramatic text’s recent ... -
Den umulige kommunikasjonen i Lene Asks "Det du ikke sier, er sant"
Christensen, Sofija (Peer reviewed; Journal article, 2021)Lene Asks roman Det du ikke sier, er sant (2017) handler om Kamran, en gutt i ungdoms skolealder som tyr til løgn når han ikke er sikker på hva han skal si. Romanen handler om hvordan protagonisten gradvis gjør språket til ... -
«Jeg prøver å kjenne på følelsen av mestring og pliktoppfyllelse – men jeg kan ikke finne den» Å mestre livet i norskfaglige tekster: en lærerfaglig analyse av «Evig søndag»
Engen, Vilde (Master thesis, 2021)I denne studien spør jeg hvordan lesing av «Evig søndag» kan kobles opp til det tverrfaglige temaet «folkehelse og livsmestring» i litteraturundervisningen på ungdomstrinnet. For å finne svar på problemstillingen min ... -
«Kanskje, hvis jenta blir til tiger, så blir moren også til tiger?» - En studie av elevers respons på bildeboken D for tiger i lys av emosjonell literacy
Fossdal, Roar (Master thesis, 2022)Denne kvalitative studien har tatt for seg å bidra til empirisk kunnskap om elevers lesing av skjønnlitteratur, gjennom følgende problemstilling: Hva kjennetegner elevers forståelse av karakterers tanke- og følelsesliv i ... -
Norsklæraren og utdanning for berekraftig utvikling - kva, kvifor og korleis? Ein studie av to norsklærarar i tverrfaglege prosjekt.
Botten, Magnhild Johannessen (Master thesis, 2022)I arbeid med denne masteroppgåva har formålet vore å undersøkje korleis norsklærarar arbeider i tverrfaglege prosjekt om berekraftig utvikling. Dette er eit lite belyst felt, mykje grunna at berekraftig utvikling er eit ... -
Without a Word: Bonding with Northern Nature in Lene Ask’s "Du"
Christensen, Sofija (Journal article; Peer reviewed, 2019)Lene Ask’s wordless picturebook Du (2016) renders the story of a day in the life of a little girl who has recently moved with her mother and baby sibling into a wooden house in the middle of a birch forest. The forest is ...