«Kanskje, hvis jenta blir til tiger, så blir moren også til tiger?» - En studie av elevers respons på bildeboken D for tiger i lys av emosjonell literacy
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3007280Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1163]
Sammendrag
Denne kvalitative studien har tatt for seg å bidra til empirisk kunnskap om elevers lesing av skjønnlitteratur, gjennom følgende problemstilling: Hva kjennetegner elevers forståelse av karakterers tanke- og følelsesliv i en konfliktpreget bildebok for barn? Oppgaven plasserer seg innenfor norskfagets område både gjennom å undersøke elevers lesing av skjønnlitteratur, og gjennom koblingene fagområdet emosjonell literacy har til literacy-begrepet.
I denne oppgaven har jeg samlet inn datamateriale i form av elevers utfylte CHAMP-skjema, samt feltnotater fra observerte litterære samtaler, i tilknytning til bildeboken D for tiger, forfattet av Lene Ask og illustrert av Mari Kanstad Johnsen. Elevenes utfylte CHAMP-skjema utgjorde hoveddelen av datamaterialet, og gav innblikk i deres evner til å forstå og sette seg inn i karakterers tanke- og følelsesliv. De litterære samtalene stod for en noe utfyllende del av datamaterialet, og tok også i hovedsak for seg emosjonelle aspekt ved teksten. Funnene ble i hovedsak tolket i lys av Rosenblatts transaksjonsteori, og emosjonell literacy slik det er lagt frem i denne oppgaven.
Funnene fra denne studien tyder på at elevene mestrer å ta i bruk ulike ressurser for å tenke seg fram til hva karakterene tenker og føler, og at de mestrer å gå inn i forestillingsverdenen bildeboken presenterer. I de tilfeller de ikke kan relatere direkte til karakterene, later de til å mestre å hente fram andre kunnskaper som kan gi lys over karakterenes tanke- og følelsesliv. Flere av funnene viser seg også å stemme med kognitiv litteraturteori.