Faculty of Arts and Education
Nye registreringer
-
Matematisk evnerike elever: En kvalitativ studie om hvordan tilpasse matematikk undervisningen til matematisk evnerike elever på småskoletrinnet.
(Master thesis, 2024)Skolene i dag er gode til å tilrettelegge for tilpasset opplæring til elever med lavere prestasjonsevner, men ikke fullt så flinke til å tilpasse opplæringen til evnerike elever. Mange mener at de evnerike elevene klarer ... -
En sammenligning av arbeidsoppgaver i matematikklærebøker fra Vietnam og Norge
(Master thesis, 2024)I denne studien har jeg undersøkt arbeidsoppgaver i matematikklærebøker som brukes i den norske og vietnamesiske skolen. Jeg begrenset meg til å gjennomføre en sammenligning av likheter og forskjeller i arbeidsoppgavene i ... -
SELMA - et verktøy for å forebygge mobbing i barnehagen?
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien var å undersøke om forskningsprosjektet SELMA kan bidra til å forebygge mobbing i barnehagen, gjennom den valgte problemstillingen «Opplever pedagogiske ledere arbeidet med SELMA som nyttig for ... -
Analyse av Stengd gitar - LSD si rolle i narrativet
(Bachelor thesis, 2024) -
Matematiske oppgavers rolle i helklassesamtaler
(Master thesis, 2024)I Norge har LK20 oppfordret til matematiske samtaler og dialogisk undervisning. Matematikkdidaktisk forskning har vist at matematiske oppgaver er et av lærerens mest sentrale verktøy for å lede matematikkundervisning og ... -
Forebygging av kroppspress gjennom kroppsøving
(Master thesis, 2024)Bakgrunn Formålet med denne oppgaven er å undersøke om kroppsøving kan forebygge opplevelse av kroppspress hos elever på ungdomsskolen. Kroppsøving er en arena der kroppen står sentralt, der elevene skal både lære, om, ... -
«Jeg er et helt liv i redningsvest»: Identitetsprosessar og didaktisk potensial i Sumaya Jirde Ali si diktsamling Melanin hvitere enn blekemiddel (2018)
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgåva har eg undersøkt det didaktiske potensialet i Sumaya Jirde Ali si diktsamling Melanin hvitere enn blekemiddel, med fokus på korleis identitet blir framstilt. Identitet er i analysane av fem utvalde ... -
De stille elevene i barneskolen: Lærerens tilrettelegging for opplevelse av tilhørighet og mestring
(Master thesis, 2024)Tema for denne masteroppgaven er å undersøke hvordan lærere i barneskolen legger til rette for opplevelse av mestring og tilhørighet blant de stille elevene. I litteraturen kommer det frem at elever med stille atferd ofte ... -
Læreres erfaringer med bruk av digitale og trykte læremidler i matematisk problemløsning
(Master thesis, 2024)Over de siste årene har digitale ressurser blitt stadig mer integrert i undervisningen, noe som utfordrer rollen til den trykte læreboken. I denne studien blir det kastet lys over dette ved å undersøke læreres erfaringer ... -
Self-Reported Training Distress and Perceived Exertion in Norwegian Upper Secondary Schools: Sport and Physical Education Pupils
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Hensikten med studien var å utforske treningsbelastning og opplevd anstrengelse hos elever på Idrettsfag på videregående skole ved bruk av Athlete Self Report Measures (ASRM). En annen hensikt var å undersøke om ... -
Brobygging i grunnskolen. Ledelsens rolle i å fremme samarbeid mellom ordinær avdeling og spesialavdeling.
(Master thesis, 2024)Med en bakenforliggende hypotese - basert på egne erfaringer, kvalitative intervju med ledere, lærere og miljøveiledere, og tilgjengelige rapporter og artikler i faglitteratur og presse - om et mulig forbedringspotensial ... -
En analyse av vikingvåpen i populærkultur
(Bachelor thesis, 2024) -
Læreres arbeid med å tilrettelegge for programmering i matematikkfaget
(Master thesis, 2024)Etter innføringen av Kunnskapsløftet 2020 ble programmering et nytt og obligatorisk innhold i skolens matematikkfag. Dette stiller nye krav og skaper utfordringer for den vanlige matematikklæreren som ikke nødvendigvis har ... -
Elevers opplevelse av matematiske helklassesamtaler - og hva som skal til for at elevene skal ønske å bidra med egen kunnskap
(Master thesis, 2024)Matematiske helklassesamtaler er et tema som stadig blir forsket på, og fokuset på disse går også igjen i den nye læreplanen for matematikk. I forskningen på feltet ser vi lite til hvordan elevene opplever de matematiske ... -
Samarbeidsbasert problemløsing i matematikkundervisningen på småskolen. Hvordan finner elevene løsninger sammen?
(Master thesis, 2024)Læreplanen og kjerneelementene i matematikkfaget (LK20) legger stor vekt på problemløsing og samarbeid. Både eldre og nyere litteratur og forskning viser tydelige fordeler med både samarbeid og problemløsing, samt kombinasjonen ... -
Pedagogiske ledere sin relasjonskompetanse : betydning for kvaliteten i barn-ansatt relasjonen
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien var å belyse hva en praksis som tar utgangspunkt i relasjonen barn- voksen innebærer og hva som påvirker at barn har gode vilkår i forhold til utvikling. Hensikten med studien var å kunne bidra ...