Faculty of Arts and Education
Recent Submissions
-
Harry Potter og møte med «Den Andre» - En litteratur studie om potensialet til å snakke om annerledeshet i klasserommet med utgangspunkt i Harry Potter og De vises stein
(Master thesis, 2024)I dagens multikulturelle samfunn er det stadig viktigere å forstå hvilke holdninger våre ord og handlinger utrykker. Når vi skal snakke med og hjelpe elevene med å bli beviste på egne holdninger, kan fantasysjangeren være ... -
De fleste liker å leve som vanlig: en analyse av menstruasjonsetikette i norsk undervisningsmateriale, 1889-1981
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven besvarer problemstillingen, om hvordan menstruasjonsetikette har kommet til uttrykk i norske undervisningsmaterialer, bestående av læreplaner, lærerveiledninger og lærebøker, i tidsperioden 1889-1981. ... -
Maintaining Literary Value: An Examination of Adapted Classic Novels for Young Readers
(Master thesis, 2024)In this master’s thesis, the researcher explores the process and implications of adapting classic literature for children, focusing on young learners in elementary school, in Norway. The literature chosen caters to different ... -
«Du kan ikke sette karakter på leseglede.» – Utvalgte norsklæreres oppfatning av kompetanse i norskfaget.
(Master thesis, 2024)Formålet med denne kvalitative studien var å undersøke utvalgte norsklæreres oppfatning av kompetanse i norskfaget. Forskningsspørsmålene som lå til grunn for å kunne besvare problemstillingen var: "Hva vektlegger utvalgte ... -
Dialogiske rom i skolehverdagen. Fire læreres perspektiv på muntlige ferdigheter på 2. - 4. trinn.
(Master thesis, 2024)Utgangspunktet for denne masterstudien var en undring rundt hvorfor vi i norsk skole har hatt en tradisjon for at elevene får lite taletid, når både styringsdokumenter og forskning viser at muntlige ferdigheter er sentralt ... -
Barnehagelæreres støtte av barns utforsking i naturen: En kvalitativ studie hvordan barnehagelærere søtter barns utforsking av biologisk mangfold
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker hvordan barnehagelærere fremmer og støtter barns nysgjerrighet og utforskning av naturens mangfold. Forskningsspørsmålet som styrer denne studien er: Hvilke praksiser bruker barnehagelæreren for ... -
"Moren til Moa er en fisk": Kommunikasjon av maktstrukturer mellom barn og voksne i Akvarium
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven gjør jeg en analyse bildeboka Akvarium (2014) av Gro Dahle og Svein Nyhus. I bildeboka møter leseren Moa, som bor sammen med moren sin. Moren til Moa er en gullfisk. Relasjonen mellom Moa og moren er ... -
Reading Practices with Multilingual Children in Norwegian Kindergartens. Picturebooks, Tangible Objects, and Playful Bodies
(Peer reviewed; Journal article, 2024)One in five children in Norwegian kindergartens are multilingual, and reading practices that encourage the use of multilinguals’ entire linguistic repertoire can serve as important opportunities for language sharing, which ... -
Elevers utholdenhet og mestringsforventning ved arbeid med kognitivt krevende oppgaver
(Master thesis, 2024)Forskningslitteratur viser at kognitivt krevende oppgaver blant annet bidrar til å redusere gapet mellom lavtpresterende elever og middels-/høytpresterende elever. Denne masteroppgaven har derfor som formål å undersøke ... -
Hva skjer når elever på 9. trinn leser skjønnliteratur høyt for hverandre? -En kvalitativ studie av elevers gjennomføringer og beskrivelser av høytlesing i par
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven har skjønnlitteratur og høytlesing som fundament. Med en lesemåte som hovedsakelig er forsket på hos yngre elever, eller på tvers av alder, ønsket vi å utvide denne til ungdomstrinnet. Vi utviklet og ... -
Russejenter, utenforskap og læring i skolen
(Master thesis, 2024)Russetiden er en spennende og underholdende periode for mange, men flere avgangselever som er jenter rapporterer om betydelig skolerelatert stress, redusert lærerstøtte og en svakere tilhørighetsfølelse til skolen. Formålet ... -
Organisering av språkmiljøet i barnehagen
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne kvalitative studien har vært å belyse hvordan et utvalg styrere, fra barnehager med forskjellig organiseringsform, ser på språkmiljøet i barnehagen. I 2023 gikk 93,8% av barn i Norge mellom 1-5 år i ... -
Playing Wicked Games : Climate Change-Related Uncertainty in Games and Education
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2024)Uncertainty is a main complicating factor with regards to the issue of climate change. In turn, this yields the question of how to treat uncertainty in climate change education. Whereas uncertainty seems to come with its ... -
Fidelity, dosage, and quality of delivery in implementation of the Resilient intervention : The importance of a well-functioning support system for high-quality implementation
(PhD thesis UiS; 797, Doctoral thesis, 2024)Background and aim: By researching the complex phenomena of implementation fidelity, dosage, and quality of delivery in the intervention of the Resilient randomized controlled trial (RCT), the research in this thesis embarks ... -
«Angsten kan de på en måte utvikle av engsteligheten, hvis de ikke blir møtt på den rette måten» Førsteklasselæreres erfaringer med særlig engstelige elever
(Master thesis, 2024)Målet med denne studien var å få innsikt i førsteklasselæreres oppfatninger av og erfaringer med å støtte særlig engstelige elever ved skolestart, samt å identifisere lærernes pedagogiske tilnærminger. Bakgrunnen for studien ... -
Perspektiver på lederkompetanser hos pedagogisk leder. En kvalitativ studie om pedagogiske medarbeideres meninger om pedagogisk leders kompetanse for å lede de andre ansatte på avdelingen.
(Master thesis, 2024)I denne studien har jeg hatt fokus på pedagogisk medarbeidere sine meninger knyttet til pedagogisk leder kompetanse for å lede de ansatte på avdelingen. De pedagogiske lederne utfører en kompleks yrkesrolle, som påvirkes ... -
"Årh, jeg kunne jo bare rukket opp hånden". En kvalitativ studie av hvordan elever som oppleves som stille, snakker om vilkår for deltakelse.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker hvordan stille elever snakker om sin egen deltakelse i undervisningen, og faktorene som påvirker deres muligheter for deltakelse. For å kunne utforske dette fenomenet har fem elever fra fire ... -
Allmennpedagogisk språkstimulering i barnehagen: Hvordan arbeider pedagogiske leder for å forebygge barns språkvansker?
(Master thesis, 2024)I denne studien har jeg ønsket å undersøke hvordan pedagogiske ledere forstår begrepet allmennpedagogikk og hvordan de bruker allmennpedagogisk språkstimulerende tiltak i arbeidet med barns språkvansker. Studien er ... -
‘How can you hate me, when you don’t even know me?’ The potential for fostering young EFL learners’ understanding and empathy through critical engagement with representations of the Other in three selected picturebooks.
(Master thesis, 2024)This paper examines ways in which picturebooks can be used in the EFL classroom to create awareness of Othering. The paper examines what Othering entails, and the interrelated topics of prejudice, stereotypes and ...