The reading centre
Recent Submissions
-
«Du kan ikke sette karakter på leseglede.» – Utvalgte norsklæreres oppfatning av kompetanse i norskfaget.
(Master thesis, 2024)Formålet med denne kvalitative studien var å undersøke utvalgte norsklæreres oppfatning av kompetanse i norskfaget. Forskningsspørsmålene som lå til grunn for å kunne besvare problemstillingen var: "Hva vektlegger utvalgte ... -
Dialogiske rom i skolehverdagen. Fire læreres perspektiv på muntlige ferdigheter på 2. - 4. trinn.
(Master thesis, 2024)Utgangspunktet for denne masterstudien var en undring rundt hvorfor vi i norsk skole har hatt en tradisjon for at elevene får lite taletid, når både styringsdokumenter og forskning viser at muntlige ferdigheter er sentralt ... -
Reading Practices with Multilingual Children in Norwegian Kindergartens. Picturebooks, Tangible Objects, and Playful Bodies
(Peer reviewed; Journal article, 2024)One in five children in Norwegian kindergartens are multilingual, and reading practices that encourage the use of multilinguals’ entire linguistic repertoire can serve as important opportunities for language sharing, which ... -
Utprøving av Skriveprøvens vurderingsverktøy - en aksjonsrettet studie med et utvalg lærere på mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)Målet med denne masteroppgaven er å undersøke om Skriveprøvens vurderingsverktøy kan medvirke til å skape et felles språk om vurdering på mellomtrinnet, et tema det har vært lite forskning på. Studiens problemstilling er: ... -
Nasjonale prøver i lesing – et verktøy i skoleutvikling?
(Master thesis, 2024) -
Hvordan opplever elever at høytlesing av utdrag fra bøker påvirker deres lyst til å lese bøker?
(Master thesis, 2024) -
"Åh, jeg bare elsker dekonstruksjon!" - en studie av elever og læreres opplevelser av underveisvurdering i norskfaget.
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan elever og lærere opplever underveisvurdering i arbeidet med en rik oppgave i norskfaget på ungdomstrinnet. Jeg har ønsket å finne ut om arbeidet med en rik oppgave ... -
Hva er en leser - ifølge førsteklassinger?
(Master thesis, 2024)Som førsteklasselærer er jeg opptatt av å møte barna som begynner på en god måte. En god start legger grunnlaget for et godt skoleløp. Barna som begynner på skolen er ikke blanke ark, men har kunnskaper og erfaringer med ... -
Motivasjon for skriving i norskfaget Korleis opplever elevar i 9. klasse motivasjon for skriving i norskfaget, når dei får skrive barnebøker til barnehagebarn?
(Master thesis, 2024)Som norsklærar i ungdomsskulen er eg oppteken av skriving. Eg har eit ynskje om å leggje til rette for engasjement, og vil gje elevane skriveoppgåver dei finn meinig i. Hausten 2023 fekk elevane i 9. klasse ved skulen der ... -
Ungdomsskoleelever sin motivasjon for lesing i norskfaget
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven var å få innsikt i hvordan ungdomsskoleelever opplevde sin egen motivasjon for lesing i norskfaget. Lesing som grunnleggende ferdighet står sentralt i vårt tekstbaserte samfunn. Det har ... -
Estetiske arbeidsformer i undervisningen
(Master thesis, 2024) -
Læring i og om utforskende gruppesamtaler.
(Master thesis, 2024) -
Improved Goodness of Fit Procedures for Structural Equation Models
(Peer reviewed; Journal article, 2024)We propose new ways of robustifying goodness-of-fit tests for structural equation modeling under non-normality. These test statistics have limit distributions characterized by eigenvalues whose estimates are highly unstable ... -
Modelltekst og felles tekstskaping i 1.klasse – en støtte når elevene skal lære å skrive
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien har vært å utforske hvordan bruk av modelltekst i førskrivingsfasen påvirker elevtekster i 1.klasse. Problemstillingen jeg ønsket svar på var Hva skjer med elevtekstene til elever på 1.trinn når ... -
Hva og hvor mye leser elevene på 9.trinn? En studie av ungdomsskoleelevers lesevaner på fritiden
(Master thesis, 2024)Temaet i denne masteroppgaven er lesevanene til elevene på 9.trinn. Studiens premiss hviler på at elevene leser lite bøker, men mye på sosiale medier, i tillegg til at gutter gamer mye. Forskningsspørsmålene til denne ... -
Shared book reading: a Norwegian survey of reading practices in families
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Access to books and a rich language environment at home are important for children’s language development. In this study we explored self-reported reading practices in families in Norway (N = 1001) to gain insight into the ... -
Young students’ motivation to write : An investigation of K-5 students’ own responses and of the self-reports used to capture their voices
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2024)The present project contributes knowledge of K-5 students’ motivation to write and foregrounds the students’ voices by examining students’ self-reports, like surveys, interviews, and alternative reports (e.g., drawings and ... -
On how fiction impacts the self-concept : Transformative reading experiences and storyworld possible selves
(Peer reviewed; Journal article, 2023-10)Several empirical findings suggest that reading fiction expands and shapes our sense of self. This paper contributes to this line of research by mapping which temporal dimensions of the self-concept (Markus & Nurius, 1987) ...