Department of Early Childhood Education
Collections in this community
-
PhD theses (HF-IBU) [13]
-
Studentoppgaver (HF-IBU) [380]
Master- og bacheloroppgaver i barnehagevitenskap
Recent Submissions
-
Barnehagelæreres støtte av barns utforsking i naturen: En kvalitativ studie hvordan barnehagelærere søtter barns utforsking av biologisk mangfold
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker hvordan barnehagelærere fremmer og støtter barns nysgjerrighet og utforskning av naturens mangfold. Forskningsspørsmålet som styrer denne studien er: Hvilke praksiser bruker barnehagelæreren for ... -
Organisering av språkmiljøet i barnehagen
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne kvalitative studien har vært å belyse hvordan et utvalg styrere, fra barnehager med forskjellig organiseringsform, ser på språkmiljøet i barnehagen. I 2023 gikk 93,8% av barn i Norge mellom 1-5 år i ... -
Perspektiver på lederkompetanser hos pedagogisk leder. En kvalitativ studie om pedagogiske medarbeideres meninger om pedagogisk leders kompetanse for å lede de andre ansatte på avdelingen.
(Master thesis, 2024)I denne studien har jeg hatt fokus på pedagogisk medarbeidere sine meninger knyttet til pedagogisk leder kompetanse for å lede de ansatte på avdelingen. De pedagogiske lederne utfører en kompleks yrkesrolle, som påvirkes ... -
Allmennpedagogisk språkstimulering i barnehagen: Hvordan arbeider pedagogiske leder for å forebygge barns språkvansker?
(Master thesis, 2024)I denne studien har jeg ønsket å undersøke hvordan pedagogiske ledere forstår begrepet allmennpedagogikk og hvordan de bruker allmennpedagogisk språkstimulerende tiltak i arbeidet med barns språkvansker. Studien er ... -
Med rom for førsteklassingen
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsket hverdagen i første klasse, med spesielt fokus på hvordan muligheter for lek og rom for muntlig deltakelse utformet seg. Jeg undersøkte særlig hvordan lærerne opplever at elever i første klasse ... -
Skulle ønske vi ble sett av alle, ikke bare barna - En kvalitativ studie av barnehagelærers syn på arbeidslivet.
(Master thesis, 2024)I denne studien er søkelyset rettet mot barnehagelæreres arbeidsliv, især profesjonens mange dimensjoner. All den tid det er forfall i profesjonen, er formålet med studien å få et innblikk i, og synliggjøre barnehagelæreres ... -
Barnehagelæreres perspektiv på risikofylt lek
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven undersøker hvordan barnehagelærere påvirker den risikofylte leken i barnehagen, samt hvilke holdninger barnehagelærerne har til risikofylt lek gjennom problemstillingen «På hvilken måte kan barnehagelærere ... -
Lek og samspill med felles språklige referanser. En kvalitativ studie om barnehagelæreres erfaring med bruk av felles språklige referanser i møte med en flerspråklig barnegruppe.
(Master thesis, 2024)SAMMENDRAG I denne studien har jeg satt søkelys på barnehagelæreres arbeid i flerspråklige barnegrupper knyttet til bruken av felles språklige referanser. Formål med studien er å undersøke hvordan flerspråklige barn kan ... -
Ny barnehageorganiserings betydning for pedagogiske lederes rolle og arbeid
(Master thesis, 2024)Barnehager har gjennomgått omfattende endringer de siste tiårene når det kommer til organisering og styring, og omorganiseringer av mindre barnehager til større virksomheter fremstår som en økende trend i barnehagesektoren. ... -
TODDLERNES KOMMUNIKASJON OG MØTER GJENNOM NATURMATERIALER
(Master thesis, 2024) -
Sangen i barnehagen - Hva står på spill? En kvalitativ studie av sangens vilkår i barnehagen.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie, hvor det empiriske datagrunnlaget er basert på intervjuer av barnehagelærere. Undersøkelsen tar for seg barnehagelæreres formidling av egen sangpraksis og vilkår som påvirker ... -
Barnehagelærerens opplevelse av egen profesjonsutøvelse
(Master thesis, 2024)Denne studien har som formål å belyse barnehagelæreres opplevelse av egen profesjonsutøvelse. Valg av tema er basert på den nåværende situasjonen i barnehagesektoren der det er en betydelig mangel på barnehagelærere, og ... -
Litterære samtaler om bærekraftig utvikling i barnehagen
(Master thesis, 2024)I denne studien har jeg sett på hvordan en kan bruke litterære samtaler med barn, for å fremme tema som bærekraftig utvikling. Hensikten er å danne en forståelse for hvordan denne metoden kan fremme barnehagebarns gryende ... -
Flerspråklighet i barnehagen: En kvalitativ studie av barnehagelærere sin oppfatning av flerspråklighet som pedagogisk ressurs
(Master thesis, 2024)I denne studien satte jeg fokus på flerspråklighet som pedagogisk ressurs i barnehagen. Formålet var å hente frem barnehagelæreres syn på å jobbe med flerspråklighet i barnehagen. Jeg benyttet meg av kvalitativ forskning ... -
Early childhood pre-service teachers’ preparation for using technology with children: a systematic literature review
(Peer reviewed; Journal article, 2024-04)This systematic literature review examined how teacher education prepared early childhood pre-service teachers to utilise digital technology with children. After searching in relevant databases the review analysed 21 ... -
Hvordan kan pedagogisk leder oppmuntre og motivere barna til å skape matemattikk glede i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2024) -
Digital teknologi i barnehagen
(Bachelor thesis, 2024) -
Foreldresamarbeid i barnehagen
(Bachelor thesis, 2024) -
Tracing the Ontological Beliefs of Norwegian Educators Concerning Technology use in Early Childhood Education and Care
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Nested in the socio-cultural theory and the related concepts of dialogue in thinking (Mercer & Littleton, 2007) and dialogic teaching in classrooms (Mercer & Howe, 2012), this study explored knowledge and technology as ... -
Foreldresamarbeid, religion og livssyn
(Bachelor thesis, 2024)