Flerspråklig barn i rollelek
Abstract
Denne bacheloroppgaven er basert på problemstillingen: Hvordan legger barnehagelærere tilrette for flerspråklige barn i rollelek?” For å belyse denne problemstillingen på best mulig måte, har vi brukt kvalitative intervju som forskningsmetode. Gjennom bruk av kvalitative intervjuer har vi fått et innblikk i barnehagelærernes opplevelser og erfaringer med flerspråklige barn sin status i rollelek. Vi går i tillegg innom hvordan de ulike barnehagelærerne vi intervjuet, arbeider med å inkludere flerspråklige barn inn i både rolleleken og barnegruppen. Sentrale begreper som vi kommer innom i denne bacheloroppgaven er rollelek, bildebruk og språkkompetanse.For å samle inn nok datamateriale til denne forskningsoppgaven har vi intervjuet fire barnehagelærere. For å holde informantene mest mulig relevante til oppgaven, sørget vi for å få intervjuet barnehagelærere på avdelinger med barn fra tre år og oppover. Dette var essensielt for oppgaven, ettersom rollelek er noe som ikke dominerer barnas lek før tre års alderen. Av informantene fikk vi godt med datamaterialet som vi kunne bruke til å støtte opp vår problemstilling. Der de funnene vi satt mest igjen med omhandlet tetthet mellom voksne og barn, hvordan bruk av bilder vil støtte de flerspråklige barna og generelt hvilken betydning språkkompetansen har.Vi fikk godt med datamaterialet av våre informanter, som viser til at alle har kunnskap og erfaringer med flerspråklige barn i rollelek.Etter analyse av data, kom vi frem til tre områder som vi utdyper videre i oppgaven: språkkompetanse i forhold til utfordring som kan oppstå ved flerspråklig barn i rollelek, viktigheten rundt tetthet mellom barn og voksne, og bruk av bildekort og andre hjelpemidler som et verktøy for arbeid med flerspråklige barna.