Browsing Studentoppgaver (HF-IBU) by Issue Date
Now showing items 1-20 of 470
-
Undringsstund har gull i munn : filosofiske samtaler med åtte førskolebarn om fenomene det typisk menneskelig og vennskap.
(Masteroppgave/UIS-HF-IF/2010;, Master thesis, 2010)Denne oppgaven omhandler filosofi for og med barn i barnehagealder. Inspirasjonskilden er den greske filosofen Sokrates og hans lære. Fremstillingen forankres i en sokratisk orientert filosofi og en sokratisk, dialektisk ... -
Hvilke forståelser av barn, og hvilke forståelser av evalueringsarbeid i barnehagepraksiser, har førskolelærere? : en diskursanalyse av åtte førskolelæreres uttalelser om evalueringsarbeid i barnehage.
(Masteroppgave/UIS-HF-IF/2010;, Master thesis, 2010)Målet med denne studien er å vinne kunnskap om førskolelæreres grunnleggende oppfatninger av barn, og samtidig hvilke holdninger og erfaringer de har i forhold til evalueringspraksis, der barn skal ses på som delaktige. ... -
Klatrerom : en studie av førskolebarns romforståelse i en klatrekontekst
(Masteroppgave/UIS-HF-IF/2010;, Master thesis, 2010)Denne studien drøfter hvordan førskolebarns romforståelse kommer til uttrykk gjennom barnas egne beskrivelser av en klatreopplevelse i barnehagen. Hovedhensikten med studien er å klartlegge utviklingen av romforståelse, ... -
Meningsskaping gjennom dialog og refleksjon : personalveiledning i to barnehager
(Masteroppgave/UIS-HF-IF/2010;, Master thesis, 2010)Emnet for denne studien er personalveiledning i barnehagen med vekt på formell veiledning. Problemstillingen er: Hvordan praktiserer barnehagen personalveiledning, og hvordan kan kvaliteten i veiledningen styrkes? Temaet ... -
Om vilkårene for den planlagte litteraturformidlingen i barnehagen : ”å lese for barna i barnehagen, det er ikke noe vi kan skulke unna, det er noe vi MÅ gjøre…”
(Masteroppgave/UIS-HF-IF/2010;, Master thesis, 2010)Formålet med denne studien har vært å undersøke vilkårene for den planlagte litteraturformidling i barnehagen. Forskningsspørsmålet forsøkt besvart i oppgaven er: Hva er det i barnehagestrukturen som hemmer eller fremmer ... -
...”for det e jo de same ungene"... : en studie om førskolelæreres og læreres forventninger til barns kompetanse i overgangen fra barnehage til skole
(Masteroppgave/UIS-HF-IF/2010;, Master thesis, 2010)Forskningsfeltet som omhandler overgang fra barnehagen til skole, eller Transitions – viser at noen barn opplever denne overgangen som problematisk, de kan bli usikre og miste følelsen av å være kompetent. Organisatoriske ... -
Mathematics in kindergartens: learning or playing? A comparative study between Belgium and Norway
(Masteroppgave/UIS-HF-IF/2010;, Master thesis, 2010)This thesis contains a cross-cultural study in which early childhood education in Flanders (Belgium) and Norway was compared. The main aim of the thesis was to reveal the differences in focus for an activity on numeracy ... -
Konstruksjon av samspill og kommunikasjon mellom de yngste barna i lek. En studie med et fenomenologisk blikk på de yngste barna i barnehagen
(Master thesis, 2014)Studiens fokus er hvordan de yngste barna i barnehagen konstruerer samspill og kommunikasjon mellom seg i lek. Studien tar utgangspunkt i et kvalitativt forskningsarbeid gjennomført på en 0-3 års avdeling, med et fenomenologisk ... -
Hvilke oppfatninger av barns medvirkning kommer frem gjennom samtaler med barnehagelærere? Hvordan kommer medvirkning frem i barnehagenes årsplaner?
(Masteroppgave/UIS-HF-IFU/2014;, Master thesis, 2014)FNs barnekonvensjon fra 1989 ble ratifisert i Norge i 1991, og tatt inn i barnehageloven 1. januar 2006. Barns rett til medvirkning ble dermed en del av innholdet i rammeplan for barnehage. Evalueringsrapport av rammeplanen ... -
Den "verdifulle" kroppen
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2014;, Master thesis, 2014-05-15)Denne masterstudien er en del av prosjektet Values education in Preschool som ledes av Eva Johansson på Universitetet i Stavanger. Prosjektet har sitt opphav i tidligere forskning som er gjort av Johansson (2009, 2010) og ... -
Kompetanseheving og endring i barnehagene som følge av Stavangerprosjektet
(Masteroppgave/UIS-HF-IFU/2014;, Master thesis, 2014-05-15)Formålet med oppgaven er å finne ut om det har vært en kompetanseheving og endring i barnehagene som deltok i Stavangerprosjektet – Det Lærende barnet i perioden 2007- 1012, samt å kartlegge hvilke ledelsesfunksjoner som ... -
Hvilke erfaringer gir barnehagelærere utrykk for i samtaler om praksisfortellinger som læringsstrategi i nettverksgrupper
(Masteroppgave/UIS-HF-IFU/2014;, Master thesis, 2014-05-19)Barnehagefeltet har i de senere årene vokst i raskt tempo. Barnehagen er blitt et sted der størsteparten av alle barn mellom et og seks år oppholder seg store deler av dagen. Med en kraftig økning av barn som går i barnehage ... -
Små barn i testsituasjoner - en fenomenologisk-hermeneutisk studie om små barns trivsel
(Masteroppgave/UIS-HF-IFU/2014;, Master thesis, 2014-05-26)I denne studien undersøker jeg små barns trivsel i strukturerte testsituasjoner i sammenheng med sentrale kommunikative aspekter. Testsituasjonene foregår i barns egne barnehager. Testing av barn gjøres ut i fra BAS3 og ... -
"No er du ferdig unge mann" - barns motstand som uttrykk for "å halda på ein praktisk estetisk erfaing"
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2014;, Master thesis, 2014-06-16)Studiet tek for seg barns motstandshandlingar i overgangssituasjonane i barnehagen. Eg rettar blikket mot dei yngste barna i barnehagen, og især deira kroppslege motstandshandlingar. Studiet sitt mål er å forstå verdiar ... -
Toddlaren i møte med materialar
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2014;, Master thesis, 2014-06-18)Prosjektet mitt utforskar, med eit fenomenologisk, tidvis poststrukturelt perspektiv, korleis estetisk merksemd kan skape rørsle i barnehagen sitt praksisfelt. Med problemstillinga: Kva kjenneteiknar dei kroppslege og ... -
Rekruttering av menn til barnehagesektoren - En kvalitativ studie av erfaringer hos tidligere deltakere fra Lekeressurs-prosjektet
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2016;, Master thesis, 2016-05)Oppgaven tar for seg erfaringer fra Lekeressurs-prosjektet, som er et prosjekt hvor ungdomsskolegutter får muligheten til å arbeide totalt 16 timer i en bestemt barnehage. Hensikten med prosjektet har vært at en skal ... -
Profesjonskunnskap i mangfoldige roller. En kvalitativ studie av førskolelæreres opplevelser av den første perioden som pedagogisk leder
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2016;, Master thesis, 2016-05)Denne mastergradsavhandlingen er en kvalitativ studie, og omhandler nyutdannede førskolelæreres opplevelser av overgangen fra førskolelærerutdanningen til den pedagogiske lederrollen i barnehagen. Formålet med mastergrad ... -
"Det er som å trylle" : Barnehagelærernes arbeid med naturvitenskapelige aktiviteter i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2016;, Master thesis, 2016-05-13)Sammendrag Oppgavens tema og problemstilling har som mål å finne ut hvordan barnehagelærere arbeider med naturvitenskapelige aktiviteter, herunder faktorer som metode, materiell, teknologi, førstehåndserfaringer og ... -
Foreldrenes opplevelse av hentesituasjonen i barnehagen knyttet til kvalitet
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2016;, Master thesis, 2016-06)Oppgavens design er en kvalitativ studie der målet mitt er å beskrive og fortolke foreldrenes opplevelse av hentesituasjonen i barnehagen. Innsamling av data har jeg gjort med bruk av intervjuguide som var med å lage en ... -
Glød for kvalitet. Kva gjer me vaksne for å skape gode augeblikk? Ein kritisk tilnærming til barnehagekvalitet.
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2018;, Master thesis, 2018-05)Barn er ofte meir i barnehagen enn dei er heime med foreldra, det seier litt om ansvaret vårt. Særleg er det eit stort ansvar me har i dagens samfunn der krava til barnehagelærarar og barnehage tilsette vert stadig større ...