Hvilke oppfatninger av barns medvirkning kommer frem gjennom samtaler med barnehagelærere? Hvordan kommer medvirkning frem i barnehagenes årsplaner?
Master thesis
View/ Open
Date
2014Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IBU) [366]
Abstract
FNs barnekonvensjon fra 1989 ble ratifisert i Norge i 1991, og tatt inn i barnehageloven
1. januar 2006. Barns rett til medvirkning ble dermed en del av innholdet i rammeplan for
barnehage. Evalueringsrapport av rammeplanen (Østrem et al., 2009) tydet på at barns
medvirkning i praksis ofte viste seg ved at barn fikk gjøre individuelle valg fremfor barns
innflytelse og deltakelse i et fellesskap. I rapporten sies det at det er et mangfold av
forståelser som kan være uttrykk for ulike syn på barn og deres innflytelse i barnehagen.
Med dette som bakteppe ønsket jeg å finne ut hvilke oppfatninger om medvirkning og
pedagogisk praksis barnehagelærere har, og hvordan medvirkning kommer frem i
barnehagenes årsplaner. Innsamling av empiri gjorde jeg ved hjelp av kvalitative intervju
med fem barnehagelærere i tre kommuner. Intervjuene ble transkribert og analysert ved
fenomenografisk metode (Marton & Booth, 2000). Marton og Booth sier at
fenomenografien går ut på å beskrive hvordan forskjellige mennesker opplever og erfarer
et fenomen forskjellig, og i denne studien er dette om forskjelligheten vedrørende barns
medvirkning og årsplan.
I forskningen har jeg funnet to aspekter innenfor barns medvirkning; Forståelse og
betydning og Pedagogisk praksis. Innenfor disse to aspektene kom det frem flere
kategorier av oppfatninger. I analyse av årsplaner presenterer jeg hvordan medvirkning
kommer frem i årsplanene, og barnehagelærernes oppfatninger av årsplan knyttet til
medvirkning i egen barnehage. På bakgrunn av dette har jeg diskutert et vidt og snevert
syn på demokrati og en aktiv og passiv bruk av årsplan.
Denne studien peker i samme retning til det andre har funnet tidligere (Bae, 2009;
Østrem, 2009 & 2012; Alvestad, 2001, 2004). Det kan synes som om kunnskap om både
barns medvirkning og årsplanarbeid er tema som ansatte i barnehagesektoren har behov
for å øke ytterligere.
Description
Master's thesis in Early childhood education