Undringsstund har gull i munn : filosofiske samtaler med åtte førskolebarn om fenomene det typisk menneskelig og vennskap.
Master thesis
View/ Open
Date
2010Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IBU) [366]
Abstract
Denne oppgaven omhandler filosofi for og med barn i barnehagealder. Inspirasjonskilden er den
greske filosofen Sokrates og hans lære. Fremstillingen forankres i en sokratisk orientert filosofi og
en sokratisk, dialektisk samtaleform brukes som metode i selve undersøkelsen. Sokrates vier store
deler av sitt liv til filosofiske samtaler og mener at det er en klar sammenheng mellom innsikt og
handling. Den eneste måten å komme frem til innsikt i filosofiske spørsmål på, er i følge Sokrates
gjennom en åpen og selvkritisk dialog.
I denne undersøkelsen gjennomføres filosofiske samtaler med åtte førskolebarn i alderen fem til
seks år. Disse samtalene sier noe om barnas tanker rundt fenomenene det typisk menneskelige og
vennskap. Et samlet resultat viser enkeltbarnets refleksjoner i forhold til de to hovedtemaene,
samtidig som det avdekkes sammenfallende mønstre som er preget av den historiske, kulturelle og
sosiale konteksten vi lever i. Barnas bidrag analyseres og tolkes utfra en hermeneutisk tradisjon.
Sokrates og Platon regnes for å være pedagogikkens eldste kilder. I en dialogforankret pedagogikk,
fremheves betydningen av et likeverdig forhold mellom samtalepartnerne. Begrepet likeverd forstås
i denne sammenheng som at alle mennesker har lik verdi, til tross for alle forskjeller dem imellom.
En viktig forutsetning for at barnet skal vinne ny innsikt, er derfor at det menneskelige aspekt
ivaretas i tilrettelegging og gjennomføring av filosofiske samtaler.
I resultatdelen ser vi at barna evner å delta i filosofiske samtaler, hvor det stilles åpne spørsmål uten
gitte svar. Barna mestrer å velge utfra ulike løsningsalternativer og å begrunne sine valg. Under
temaet det typisk menneskelige, redegjør barna for fysiske, emosjonelle og kognitive aspekter.
Disse aspektene vil i noen tilfeller skille menneskets ferdigheter og behov fra naturen, mens vi
andre ganger finner likhetstrekk mellom mennesket og andre deler av naturen. I forhold til temaet
vennskap trer etiske og emosjonelle dimensjoner tydelig frem, når utsagnene knyttes opp mot
utestengning, omtanke for andre og inkludering i sosiale relasjoner.
Undersøkelsen viser at selv små barn reflekterer over grunnleggende spørsmål. Her gis det mulighet
for diskusjon i forhold til hvordan slike spørsmål håndteres og hvilke rom det gis for en filosofisk
praksis i norske barnehager. Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver gir blant annet
følgende direktiver som legger føringer for det pedagogiske arbeidet med fagområdet etikk, religion
og filosofi i barnehagen.
Gjennom arbeidet med etikk, religion og filosofi skal barnehagen bidra til at barna erfarer at
grunnleggende spørsmål er vesentlige, ved at det gis anledning og ro til undring og tenkning, samtaler og
fortellinger (KD, 2006:39).
Description
Master's thesis in Early childhood education