• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Early Childhood Education
  • Studentoppgaver (HF-IBU)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Early Childhood Education
  • Studentoppgaver (HF-IBU)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Undringsstund har gull i munn : filosofiske samtaler med åtte førskolebarn om fenomene det typisk menneskelig og vennskap.

Hole, Karin
Master thesis
Thumbnail
View/Open
masteroppgave,2010.pdf (1.168Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/185501
Date
2010
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (HF-IBU) [476]
Abstract
Denne oppgaven omhandler filosofi for og med barn i barnehagealder. Inspirasjonskilden er den

greske filosofen Sokrates og hans lære. Fremstillingen forankres i en sokratisk orientert filosofi og

en sokratisk, dialektisk samtaleform brukes som metode i selve undersøkelsen. Sokrates vier store

deler av sitt liv til filosofiske samtaler og mener at det er en klar sammenheng mellom innsikt og

handling. Den eneste måten å komme frem til innsikt i filosofiske spørsmål på, er i følge Sokrates

gjennom en åpen og selvkritisk dialog.

I denne undersøkelsen gjennomføres filosofiske samtaler med åtte førskolebarn i alderen fem til

seks år. Disse samtalene sier noe om barnas tanker rundt fenomenene det typisk menneskelige og

vennskap. Et samlet resultat viser enkeltbarnets refleksjoner i forhold til de to hovedtemaene,

samtidig som det avdekkes sammenfallende mønstre som er preget av den historiske, kulturelle og

sosiale konteksten vi lever i. Barnas bidrag analyseres og tolkes utfra en hermeneutisk tradisjon.

Sokrates og Platon regnes for å være pedagogikkens eldste kilder. I en dialogforankret pedagogikk,

fremheves betydningen av et likeverdig forhold mellom samtalepartnerne. Begrepet likeverd forstås

i denne sammenheng som at alle mennesker har lik verdi, til tross for alle forskjeller dem imellom.

En viktig forutsetning for at barnet skal vinne ny innsikt, er derfor at det menneskelige aspekt

ivaretas i tilrettelegging og gjennomføring av filosofiske samtaler.

I resultatdelen ser vi at barna evner å delta i filosofiske samtaler, hvor det stilles åpne spørsmål uten

gitte svar. Barna mestrer å velge utfra ulike løsningsalternativer og å begrunne sine valg. Under

temaet det typisk menneskelige, redegjør barna for fysiske, emosjonelle og kognitive aspekter.

Disse aspektene vil i noen tilfeller skille menneskets ferdigheter og behov fra naturen, mens vi

andre ganger finner likhetstrekk mellom mennesket og andre deler av naturen. I forhold til temaet

vennskap trer etiske og emosjonelle dimensjoner tydelig frem, når utsagnene knyttes opp mot

utestengning, omtanke for andre og inkludering i sosiale relasjoner.

Undersøkelsen viser at selv små barn reflekterer over grunnleggende spørsmål. Her gis det mulighet

for diskusjon i forhold til hvordan slike spørsmål håndteres og hvilke rom det gis for en filosofisk

praksis i norske barnehager. Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver gir blant annet

følgende direktiver som legger føringer for det pedagogiske arbeidet med fagområdet etikk, religion

og filosofi i barnehagen.

Gjennom arbeidet med etikk, religion og filosofi skal barnehagen bidra til at barna erfarer at

grunnleggende spørsmål er vesentlige, ved at det gis anledning og ro til undring og tenkning, samtaler og

fortellinger (KD, 2006:39).
Description
Master's thesis in Early childhood education
Publisher
University of Stavanger, Norway
Series
Masteroppgave/UIS-HF-IF/2010;

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit