Hvilke forståelser av barn, og hvilke forståelser av evalueringsarbeid i barnehagepraksiser, har førskolelærere? : en diskursanalyse av åtte førskolelæreres uttalelser om evalueringsarbeid i barnehage.
Abstract
Målet med denne studien er å vinne kunnskap om førskolelæreres grunnleggende oppfatninger av barn, og samtidig hvilke holdninger og erfaringer de har i forhold til evalueringspraksis, der barn skal ses på som delaktige. Sentrale aspekter vil være pedagogers ontologi, epistemologi og anvendt språk om evaluering som omhandler og beskriver syn på barn, og vurdering av arbeidet med barn. Underliggende fokus vil være hvilke rom for mangfold og variasjon som skapes for ulike barn i heterogene barnegrupper i barnehagenes evalueringspraksiser. Et delmål vil være å sammenligne uttalelser fra førskolelærere fra Reggio Emiliaprofilerte barnehager med uttalelser fra andre profileringsmodeller for å se om det finnes ulike rådende diskurser i forhold til syn på barn og evaluering.
Åtte intervjuer av førskolelærer danner basis for tekstfortolkning via diskursanalytisk tilnærming. Spørsmålene stilles under fire fokusbegreper; barnesyn, evaluering, vurdering og mangfold.
Description
Master's thesis in Early childhood education