Rekruttering av menn til barnehagesektoren - En kvalitativ studie av erfaringer hos tidligere deltakere fra Lekeressurs-prosjektet
Master thesis
View/ Open
Date
2016-05Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IBU) [366]
Abstract
Oppgaven tar for seg erfaringer fra Lekeressurs-prosjektet, som er et prosjekt hvor ungdomsskolegutter får muligheten til å arbeide totalt 16 timer i en bestemt barnehage. Hensikten med prosjektet har vært at en skal rekruttere menn og øke andel menn som velger barnehagesektoren som en karrieremulighet. Problemstillingen som det arbeides etter i oppgaven er som følger: «Hvordan kan tidligere deltakeres erfaringer med prosjektet Lekeressurs bidra til å øke kunnskap om rekruttering av menn til barnehagesektoren»? For å svare på dette spørsmålet valgte jeg også å arbeide med to forskningsspørsmål som lyder slik:
- Hvordan er deltakernes holdninger til barnehage før og etter endt arbeidsperiode som Lekeressurs?
- Kan deltakerne tenke seg å arbeide eller ta utdanning innen barnehagesektoren etter erfaring med Lekeressurs-prosjektet?
Oppgaven bygger videre på aktuell forskning på området, samtidig med de teoretiske perspektivene: i) sosiokulturelle perspektivet, ii) menn som minoritet i barnehage, iii) yrkets anseelse, iv) kulturens påvirkende kraft, v) rollemodeller og nettverk og vi) mesterlære.
Oppgaven er en kvalitativ studie som har et fenomenologisk perspektiv. Det at oppgaven har et fenomenologisk utgangspunkt innebærer at jeg prøver å forstå menneskers opplevelser og bevissthet. For å forstå mennesker opplevelser og bevissthet har jeg brukt kvalitativt forskningsintervju for å innhente datamateriale.
Resultatene gir perspektiv på følgende fokus som betydningsfulle for å rekruttere menn til barnehagesektoren: A) Kulturell påvirkningskraft, - hvordan normalisere menn i norske barnehager. B) Gi unge menn informasjon om karriere- og utdanningsmuligheter innen barnehagesektoren. C) Fremme det teoretiske og det faglige i arbeidet som legges ned i norske barnehager. D) Gi positiv og realistisk informasjon om lønn som kan gi en positiv smitteeffekt om yrkets anseelse. E) Mannlige veiledere som kan være med og skape yrkesidentitet hos unge menn og gutter som arbeider eller har praksis i norske barnehager. F) Nettverksgrupper, hvor en reflekterer sammen om det å være mann i barnehage og for å skape en fellesskapsopplevelse rundt det å arbeide som mann i barnehager.
Description
Master's thesis in Early childhood education