Små barn i testsituasjoner - en fenomenologisk-hermeneutisk studie om små barns trivsel
Master thesis
Date
2014-05-26Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (HF-IBU) [366]
Abstract
I denne studien undersøker jeg små barns trivsel i strukturerte testsituasjoner i sammenheng
med sentrale kommunikative aspekter. Testsituasjonene foregår i barns egne barnehager.
Testing av barn gjøres ut i fra BAS3 og i forbindelse med det nasjonale forskningsprosjektet
GoBaN. Jeg har gjort en kvalitativ, uavhengig studie der det subjektive og relasjonelle står i
sentrum. Hva barn, barns kjente voksne og jeg som testperson og forsker opplever i
testsituasjonene er sentralt i studien. Opplevelsene av tilsammen 22 barn i testsituasjoner er
beskrevet gjennom like mange logger og utgjør forskningsmaterialet. Innledningsvis
presenteres blant annet studiens forbindelse med det nasjonale forskningsprosjektet og
behovet for min studie. Videre tar jeg tar for meg teori og forskning innen områdene trivsel
og omsorg, kommunikasjon og samhandling, sensitivitet, pedagogisk takt og improvisasjon.
Den metodologiske tilnærmingen for å forstå små barns opplevelse og trivsel i testsituasjoner
har utgangspunkt i fenomenologisk og hermeneutisk teori. Resultatene som er skrevet fram
indikerer hvilke kommunikative aspekter som kan skape trivsel og hvordan små barn opplever
å være i testsituasjoner. I drøftingen avslutningsvis ses resultatene i sammenheng med ulik
teori og forskning som er funnet relevant for studien.
Description
Master's thesis in Early childhood education