dc.description.abstract | Denne bacheloroppgaven er basert på problemstillingen: Hvordan legger barnehagelærere
tilrette for flerspråklige barn i rollelek?” For å belyse denne problemstillingen på best mulig
måte, har vi brukt kvalitative intervju som forskningsmetode. Gjennom bruk av kvalitative
intervjuer har vi fått et innblikk i barnehagelærernes opplevelser og erfaringer med
flerspråklige barn sin status i rollelek. Vi går i tillegg innom hvordan de ulike
barnehagelærerne vi intervjuet, arbeider med å inkludere flerspråklige barn inn i både
rolleleken og barnegruppen. Sentrale begreper som vi kommer innom i denne
bacheloroppgaven er rollelek, bildebruk og språkkompetanse.
For å samle inn nok datamateriale til denne forskningsoppgaven har vi intervjuet fire
barnehagelærere. For å holde informantene mest mulig relevante til oppgaven, sørget vi for å
få intervjuet barnehagelærere på avdelinger med barn fra tre år og oppover. Dette var
essensielt for oppgaven, ettersom rollelek er noe som ikke dominerer barnas lek før tre års
alderen. Av informantene fikk vi godt med datamaterialet som vi kunne bruke til å støtte opp
vår problemstilling. Der de funnene vi satt mest igjen med omhandlet tetthet mellom voksne
og barn, hvordan bruk av bilder vil støtte de flerspråklige barna og generelt hvilken betydning
språkkompetansen har.
Vi fikk godt med datamaterialet av våre informanter, som viser til at alle har kunnskap og
erfaringer med flerspråklige barn i rollelek.
Etter analyse av data, kom vi frem til tre områder som vi utdyper videre i oppgaven:
språkkompetanse i forhold til utfordring som kan oppstå ved flerspråklig barn i rollelek,
viktigheten rundt tetthet mellom barn og voksne, og bruk av bildekort og andre hjelpemidler
som et verktøy for arbeid med flerspråklige barna. | |