Bærekraft aktiviteter og kjønnsforskjeller
Description
Full text not available
Abstract
Målet med denne studien er å utforske barnehagepersonalets rolle i å fremme barns forståelse av bærekraftig utvikling, samtidig som det også blir undersøkt hvordan både personalets og barns kjønn påvirker denne prosessen. Studien bruker et kvalitativt design, og bruker intervju som datainnsamlingsmetode. Funnene blir analysert gjennom en tematisk analyse. Det teoretiske grunnlaget består av bærekraftig utvikling, bærekraft i barnehagen, kjønn, inkludering og kjønnsroller og menn i barnehagen. Resultatene peker på at barnehagepersonalet benytter ulike tilnærminger for å fremme barns forståelse av bærekraft. Dette inkluderer å følge barnas interesser knyttet til temaer som grønnsakshager, insekter og nærområdet. En holistisk tilnærming med bruk av bildekort og naturmaterialer ble vektlagt, og inkludering spiller en avgjørende rolle i barns bærekrafts forståelse, uavhengig av kjønn. Personalets engasjement og deltakelse blir fremhevet som mer betydningsfullt for barns interesse i bærekraftige aktiviteter enn kjønnsforskjeller. Tydelige forskjeller mellom gutter og jenters interesse for ulike typer lek blir påpekt, mens også mannlige og kvinnelige tilnærminger til bærekraftig forståelse varierer. Det blir også understreket behovet for mannlige barnehageansatte og vektlegger betydningen av kunnskap om bærekraft i personalets tilnærming. The aim of this study is to explore the role of kindergarten staff in promoting children’s understanding of sustainable development, while also examining how both the gender of staff and children influence this process. The study employs a qualitative design, utilizing interviews as the method of data collection. Findings are analyzed through thematic analysis. The theoretical framework encompasses sustainable development, sustainability in kindergarten, gender, inclusion, gender roles, and men in kindergarten. Results show that kindergarten staff employ various approaches, including following children’s interests related to themes such as vegetable gardens, insects, and the immediate surroundings, to foster children’s understanding of sustainability. A holistic approach using picture cards and natural materials is emphasized, and inclusion plays a crucial role in children’s sustainability understanding, regardless of gender. The engagement and participation of staff are highlighted as more influential in children’s interest in sustainable activities than gender differences. There are, however, clear differences in the interests of boys and girls in various types of play, while approaches to sustainable understanding also vary between male and female staff. The study underscores the need for male kindergarten staff and emphasizes the significance of sustainability knowledge in the approach of kindergarten personnel.