• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Education and Special Education
  • Studentoppgaver (HF-IGIS)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • Department of Education and Special Education
  • Studentoppgaver (HF-IGIS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevers opplevelse av matematiske helklassesamtaler - og hva som skal til for at elevene skal ønske å bidra med egen kunnskap

Harbo, Henriette
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.uis:inspera:229877712:50264052.pdf (1.153Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3142858
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1297]
Abstract
Matematiske helklassesamtaler er et tema som stadig blir forsket på, og fokuset på disse går også igjen i den nye læreplanen for matematikk. I forskningen på feltet ser vi lite til hvordan elevene opplever de matematiske helklassesamtalene, da de fleste studier ser på lærerens handlinger og valg. I denne studien er det forsøkt å skape en forståelse for hvordan norske elever på mellomtrinnet opplever det å delta i de matematiske helklassesamtalene, og hva som skal til for at de skal ønske å bidra mer i de matematiske helklassesamtalene.

Denne studien er et kvalitativt prosjekt, hvor jeg har intervjuet elever på sjettetrinn og analysert transkripsjonene. Datamaterialet i studien er opptak av gruppeintervjuer med 13 elever fra samme klasse. Analysene er gjennomført etter induktive modeller, hvor temaer som går igjen i transkripsjonene har dannet kategorier.

Resultatene av analysen viser at elevene opplever de matematiske helklassesamtalene ulikt ut fra egne ferdigheter, forutsetninger, selvtillit og personlighet. Det ser ut til at det for samtlige elever er vesentlig å kjenne på trygghet i de matematiske helklassesamtalene. Oppgavene læreren velger ut til de matematiske helklassesamtalene kan også påvirke elevdeltakelsen. Oppgavene bør ikke være for lette, da de kan oppleves kjedelige og skape stor risiko ved å eventuelt svare feil. Oppgavene bør heller ikke være for vanskelige og for langt utenfor elevenes ferdighetsnivå, fordi dette kan påvirke elevenes opplevelse til at de ikke kan dette og ikke ser noe grunn til å prøve å forstå heller.
 
 
 
Publisher
UIS

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit