Studentoppgaver (HF-IGIS)
Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk
Nye registreringer
-
Krenkelsesbegrepet og dets konsekvenser for læreres trygghet på arbeidsplassen.
(Master thesis, 2024)Siden det nye kapittelet om elevenes skolemiljø ble innført i opplæringsloven i 2017 har læreres rettssikkerhet vært debattert. Dagens lovverk fastslår at alle elever har rett på et trygt og inkluderende skolemiljø, med ... -
Barnehagens arbeid med å forebygge seksuelle overgrep
(Master thesis, 2024)Tema for masteroppgaven er forebygging av seksuelle overgrep. Omfang av vold og overgrep er av en slik størrelse at det utgjør en trussel for store deler av befolkningens fysiske og psykiske helse. Dette gjør vold og ... -
«Det var kjekt å bruke kinyarwanda på skulen, det har eg aldri gjort i klasserommet før» Ei fleirspråkleg tilnærming til skriving på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgåva utforskar ei pedagogisk, fleirspråkleg tilnærming til undervisning på ungdomstrinnet. Formålet med studien er å undersøkje korleis elevane responderer på eit fleirspråkleg undervisningsopplegg og sette ... -
Mentale kart og konflikt-lokalisering blant 8. klassinger
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker kart- og geografikunnskapene til et utvalg skoleelever ved hjelp av mentale kart og konfliktlokaliseringer. Jeg har derfor samlet inn 96 mentale kart tegnet av elever i fire ulike 8. klasser ... -
Elevers opplevelse av tilpasset opplæring i mindre grupper i lesing
(Master thesis, 2024)Problemstillingen søker å få innsikt i elevenes opplevelser. For å kunne svare på problemstillingen «Hvordan opplever elever på 5. trinn å få tilpasset opplæring i mindre grupper i lesing?» har det blitt benyttet kvalitativ ... -
Hvordan opplever elever på 10. trinn mestring i kroppsøvingsundervisningen?
(Master thesis, 2024) -
Kulturarv i norskfaget
(Master thesis, 2024)Dette forskningsprosjektet tar sikte på å utforske begrepet kulturarv og relaterte konsepter i læreplanen (LK20), samt hvordan skolens overordnede styringsdokumenter forholder seg til disse temaene. Fokus vil være rettet ... -
Idrett til glede eller idrett til besvær?
(Bachelor thesis, 2024)Hensikt: Hvordan er kroppsbilde og kroppspress blant unge utøvere i vannsport og turn kontra utøvere i håndball – en litteraturstudie Metode: Dette er en litteraturstudie hvor det er gjort søk etter forskningsartikler på ... -
«Det var som om naturen selv ville fortelle meg en historie» - En analyse av et skrivedidaktisk undervisningsopplegg innen stedsbasert undervisning med utgangspunkt i hørselssans
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har utforsket problemstillingen: «Hvilke muligheter gir stedsbasert skriving - og hvilke utfordringer?». Med sikte på å undersøke dette har jeg samlet inn data med utgangspunkt i et undervisningsopplegg ... -
Vold i ungdomslitteratur Å utvikle empati og etisk refleksjon gjennom arbeid med skjønnlitteratur
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan vold blir fremstilt i to valgte ungdomsromaner, og hvordan disse romanene kan anvendes i klasserommet som utgangspunkt i ulike didaktiske tilnærminger med ... -
Å fremme deltagelse og mestring: læreres erfaringer med sjenerte elever i barneskolen
(Master thesis, 2024)Denne studien har undersøkt læreres erfaringer og tilnærminger for å fremme deltagelse og mestring blant sjenerte elever i barneskolen. Det er blitt gjennomført en kvalitativ studie som baserer seg på individuelle ... -
Krav i klatring - Hausdorff dimension som en test parameter på campus board
(Master thesis, 2024)Tidligere forskning har funnet at Hausdorff dimensjonen kan skille mellom klatrenivåer, men har til dags dato ikke blitt implementert i klatretester og brukt som en treningsvariabel. Hensikten med denne forskningsartikkelen ... -
Foreldresamarbeid ved vold i skolen: en undersøkelse av lærernes erfaringer
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteravhandlingen har vært å undersøke og frambringe kunnskap om lærerne sine erfaringer med foreldresamarbeid i sammenheng med voldshendelser i elev-elev relasjon i småskolen. Oppgavens tosidige tematikk ... -
Stille barn i skolen: Erfaringer, tiltak og samarbeid mellom skole og pedagogisk–psykologisk tjeneste
(Master thesis, 2024)Studiens overordnede problemstilling er: «Hva er pedagogers erfaringer med stille barn i skolen, hvilke tiltak opplever de som hjelpsomme og hvordan oppleves samarbeidet på tvers av skole og PP–tjeneste?» Det er valgt en ... -
En kvalitativ studie av elevers forståelse knyttet til algebra
(Master thesis, 2024)Bakgrunnen for denne studien er de svake algebraferdighetene blant norske elever, dokumentert i internasjonale undersøkelser som TIMSS, TIMSS Advanced, og PISA. Dette kan blant annet forklares ved at algebra ikke har hatt ... -
«Det er aldri barn sin feil at det er krig» En undersøkelse om hvordan elever på 6. trinn uttrykker historisk empati gjennom en mikrohistorisk arbeidsmetode
(Master thesis, 2024)Det kommer frem i læreplanen Kunnskapsløftet LK20 under kjerneelementet samfunnskritisk tenkning og sammenhenger, i samfunnsfag på grunnskolen, at elevene skal utvikle historisk empati. Begrepet historisk empati har ikke ... -
Hva skjer når elever på 9.trinn leser skjønnlitteratur høyt for hverandre? - En kvalitativ studie av elevers gjennomføringer og beskrivelser av høytlesing i par
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven har skjønnlitteratur og høytlesing som fundament. Med en lesemåte som hovedsakelig er forsket på hos yngre elever, eller på tvers av alder, ønsket vi å utvide denne til ungdomstrinnet. Vi utviklet og ... -
Meningsfull skriving gjennom rammelek i begynneropplæringen
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker hvordan rammelek kan stimulere til meningsfull skriving hos elever i begynneropplæringen. Bakgrunnen for studien er den pågående debatten i Norge om lekens plass i skolen, spesielt i lys av ...