Master's theses (HF-IGIS)
Masteroppgaver i Spesialpedagogikk / Masteroppgaver i Migration and intercultural relations/Masteroppgaver i Matematikkdidaktikk
Recent Submissions
-
Opplevelser av videobasert veiledning: En intervjuundersøkelse med fokus på implementering, mestringstro og profesjonell utvikling.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-07)Videobased Improvement for TEachers (VITE) er et doktorgradsprosjekt hvor hovedmålet er å pilotere og evaluere et tiltak for kontinuerlig profesjonell utvikling av lærere. Denne studien undersøker hva lærere og veiledere ... -
Litteraturlaboratorium - en praksis for muntlighet og dybdelæring i norskfaget?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2019-05-31)Denne masteroppgaven undersøkte hvordan et praktisert undervisningsopplegg, bygd på Sheridan Blaus (2003) litterære praksis Litteraturlaboratorium, fortonte seg i en 10. klasses møte med sangteksten 170 av Kaizers Orchestra. ... -
"Gi mitt barn lesehunger"
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2019-05)Lekser er eit omdiskutert tema, både i media, rundt middagsbordet, i klasserommet, og på foreldremøte. Denne masteroppgåva handlar om dette omdiskuterte teamet; om lekser, meir spesifikt leselekser. Masteroppgåva er ein ... -
Digital storytelling, en møteplass for muntlige og digitale ferdigheter i skolen?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2019-05-27)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i et kombinert behov for å få en bedre utnyttelse av digitale enheter i klasserommet og å finne gode arbeidsmetoder for å bedre de muntlige ferdighetene til elevene. Stadig flere ... -
Leseflyt på mellomtrinnet - en kvalitativ studie av læreres vurdering og trening av leseflyt med utgangspunkt i kartleggingsverktøyet SOL
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-05-31)Sammendrag I denne avhandlingen har fokuset vært rettet mot kartlegging av lesing, og leseflyt spesifikt. Målet for forskningen har vært å løfte frem hvordan erfarne lærere kartlegger elevers leseflyt og hvordan de ser ... -
Vurdering av skriving hos andrespråkselever på mellomtrinnet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2019-05)Utgangspunktet for denne oppgaven har vært en empirisk forskningsundersøkelse, basert på kvalitative forskningsintervju med åtte norsklærere på mellomtrinnet fra fire forskjellige skoler på Østlandet. Oppgaven berører ... -
Innføringen av lærerspesialister i skolen i Norge - forventninger og utfordringer. En studie av hvordan lærerspesialistene ved tre skoler i en kommune i Norge har tolket og erfart sin rolle som faglig leder.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2019-05-31)Bakgrunn: Denne studien handler om de forventninger og utfordringer som innføringen av lærerspesialister i skolen har brakt med seg. Målet med studien var å få et innblikk i hvordan lærerspesialistene selv opplevde sin ... -
Kommunikativ skriving på 1.trinn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-02)Formålet med denne kvalitative casestudien har vært å se nærmere på hvilke muligheter funksjonell skriving gir i begynneropplæringen, og hvordan elevene kan bli posisjonert som lesere og skrivere fra den dagen de begynner ... -
Åtte barnehagelærere sine erfaringer med gruppeledelse i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Temaet for denne masteroppgaven er gruppeledelse i barnehagen, forstått som pedagogers ledelse av barnegruppen i den daglige praksis i barnehagen. Målet med studien er å undersøke barnehagelæreres opplevelse av og erfaring ... -
Involvering av foreldre i kampen mot mobbing: Ein kvalitativ studie av lærarar og rektorar sine tankar og erfaringar med å involvere foreldre i kampen mot mobbing.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Problemstillinga for oppgåva var: Kva tankar og refleksjonar gjer lærarar og rektorar seg om betydninga av foreldre for barnet si involvering i mobbing, og korleis arbeidar dei for å involvere foreldre i kampen mot mobbing? ... -
Inkludering i barnehagen- En analyse av spesialpedagogers, styreres og pedagogiske lederes forståelse av begrepet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019)Denne studien handler om inkludering i barnehagen og teoriperspektivet er det sosiokulturelle læringssynet, og barnehagepraksisen er studert i lys av dette. Inkludering i barnehage og skole er ifølge flere forskere et ... -
Barnehagelæreres erfaringer med å fremme trygg tilknytning på småbarnsavdelinger.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-06)Temaet for denne masteroppgaven er trygg tilknytning i barnehagen. En del av studiens hensikt er å få et innblikk i hvordan de forskjellige barnehagelærerne arbeider med å fremme trygg tilknytning. For å best mulig kunne ... -
Forskjeller på ferdigheter i ordavkoding og regnefakta hos elever med svak leseferdighet og regneferdighet på 5.trinn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Denne oppgaven har følgende forskningsspørsmål: 1. Er det forskjell på ferdigheter i ordavkoding hos elever med svak leseferdighet og regneferdighet på 5.trinn? 2. Er det forskjell på ferdigheter i regnefakta hos elever ... -
Innagerende atferd og psykisk helse i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)Tema for denne masteroppgaven er innagerende atferd og psykisk helse i barnehagen. Målet var å undersøke barnehagelæreres forståelse av innagerende atferd, og hva de vektlegger i tilretteleggingen av det psykososiale miljøet ... -
Matematiske diskusjoner: Hvordan etablerer lærere dette i undervisningen?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)Forskning på diskusjoner i matematikkundervisning er et voksende forskningsområde i matematikkdidaktikk. Denne studien bidrar til forskningen ved å belyse hvordan lærere kan legge opp til og lede matematiske diskusjoner. ... -
Samtaletrekk i matematikkundervisningen. Finnes det et mønster i lærerens dialog med elevene?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Tema for denne oppgaven ble valgt ut ifra egne erfaringer fra grunnskoletiden som ble opplevd som utfordrende for mange. Slik jeg opplevde det var det ikke rom for gode klasseromsamtaler. Elevsvar fikk lite oppmerksomhet ... -
«Det er kanskje det viktigste vi gjør» En studie av fire rektorers arbeid med nye kapittel 9A.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019)Tema i denne oppgaven er rektors arbeid med innføringen av kapittel 9A. Hovedfokuset er på rektors erfaring med endringsarbeidet og hvordan han har arbeidet med implementeringen av dette endringsarbeidet. Formålet med ... -
Elevers problemløsningsstrategier gjennom elev-elev dialog og lærer-elev dialog på 9. trinn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)Dette er en kvalitativ case-studie der formålet var å se på elevers problemløsningsstrategier gjennom elev-elev og lærer-elev dialog. Studien har dermed tatt utgangspunkt i følgende to forskningsspørsmål: 1. Hvilke ... -
Pedagogiske ledere: deres erfaringer og kompetanse om aggresjon i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Temaet for denne masteroppgaven var pedagogisk lederes erfaringer og kompetanse med barn som utviser aggressiv atferd. Aggresjon øker risikoen for en negativ innvirkning på flere områder i barnets liv. Dette betyr at et ... -
Barnehagens arbeid for å motvirke at barn som viser en reaktiv aggressiv atferd avvises av jevnaldrende
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)Målet med studien var å få en bedre innsikt og forståelse for hvordan det arbeides i barnehager for å hindre at enkelte barn avvises av jevnaldrende. Problemstillingen for studien er: Barnehagens arbeid for å motvirke at ...