Studentoppgaver (HF-IGIS)
Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk
Nye registreringer
-
Matematisk evnerike elever: En kvalitativ studie om hvordan tilpasse matematikk undervisningen til matematisk evnerike elever på småskoletrinnet.
(Master thesis, 2024)Skolene i dag er gode til å tilrettelegge for tilpasset opplæring til elever med lavere prestasjonsevner, men ikke fullt så flinke til å tilpasse opplæringen til evnerike elever. Mange mener at de evnerike elevene klarer ... -
En sammenligning av arbeidsoppgaver i matematikklærebøker fra Vietnam og Norge
(Master thesis, 2024)I denne studien har jeg undersøkt arbeidsoppgaver i matematikklærebøker som brukes i den norske og vietnamesiske skolen. Jeg begrenset meg til å gjennomføre en sammenligning av likheter og forskjeller i arbeidsoppgavene i ... -
SELMA - et verktøy for å forebygge mobbing i barnehagen?
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien var å undersøke om forskningsprosjektet SELMA kan bidra til å forebygge mobbing i barnehagen, gjennom den valgte problemstillingen «Opplever pedagogiske ledere arbeidet med SELMA som nyttig for ... -
Matematiske oppgavers rolle i helklassesamtaler
(Master thesis, 2024)I Norge har LK20 oppfordret til matematiske samtaler og dialogisk undervisning. Matematikkdidaktisk forskning har vist at matematiske oppgaver er et av lærerens mest sentrale verktøy for å lede matematikkundervisning og ... -
Forebygging av kroppspress gjennom kroppsøving
(Master thesis, 2024)Bakgrunn Formålet med denne oppgaven er å undersøke om kroppsøving kan forebygge opplevelse av kroppspress hos elever på ungdomsskolen. Kroppsøving er en arena der kroppen står sentralt, der elevene skal både lære, om, ... -
De stille elevene i barneskolen: Lærerens tilrettelegging for opplevelse av tilhørighet og mestring
(Master thesis, 2024)Tema for denne masteroppgaven er å undersøke hvordan lærere i barneskolen legger til rette for opplevelse av mestring og tilhørighet blant de stille elevene. I litteraturen kommer det frem at elever med stille atferd ofte ... -
Læreres erfaringer med bruk av digitale og trykte læremidler i matematisk problemløsning
(Master thesis, 2024)Over de siste årene har digitale ressurser blitt stadig mer integrert i undervisningen, noe som utfordrer rollen til den trykte læreboken. I denne studien blir det kastet lys over dette ved å undersøke læreres erfaringer ... -
Self-Reported Training Distress and Perceived Exertion in Norwegian Upper Secondary Schools: Sport and Physical Education Pupils
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Hensikten med studien var å utforske treningsbelastning og opplevd anstrengelse hos elever på Idrettsfag på videregående skole ved bruk av Athlete Self Report Measures (ASRM). En annen hensikt var å undersøke om ... -
Brobygging i grunnskolen. Ledelsens rolle i å fremme samarbeid mellom ordinær avdeling og spesialavdeling.
(Master thesis, 2024)Med en bakenforliggende hypotese - basert på egne erfaringer, kvalitative intervju med ledere, lærere og miljøveiledere, og tilgjengelige rapporter og artikler i faglitteratur og presse - om et mulig forbedringspotensial ... -
Læreres arbeid med å tilrettelegge for programmering i matematikkfaget
(Master thesis, 2024)Etter innføringen av Kunnskapsløftet 2020 ble programmering et nytt og obligatorisk innhold i skolens matematikkfag. Dette stiller nye krav og skaper utfordringer for den vanlige matematikklæreren som ikke nødvendigvis har ... -
Elevers opplevelse av matematiske helklassesamtaler - og hva som skal til for at elevene skal ønske å bidra med egen kunnskap
(Master thesis, 2024)Matematiske helklassesamtaler er et tema som stadig blir forsket på, og fokuset på disse går også igjen i den nye læreplanen for matematikk. I forskningen på feltet ser vi lite til hvordan elevene opplever de matematiske ... -
Samarbeidsbasert problemløsing i matematikkundervisningen på småskolen. Hvordan finner elevene løsninger sammen?
(Master thesis, 2024)Læreplanen og kjerneelementene i matematikkfaget (LK20) legger stor vekt på problemløsing og samarbeid. Både eldre og nyere litteratur og forskning viser tydelige fordeler med både samarbeid og problemløsing, samt kombinasjonen ... -
Pedagogiske ledere sin relasjonskompetanse : betydning for kvaliteten i barn-ansatt relasjonen
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien var å belyse hva en praksis som tar utgangspunkt i relasjonen barn- voksen innebærer og hva som påvirker at barn har gode vilkår i forhold til utvikling. Hensikten med studien var å kunne bidra ... -
Autisme og skolevegring
(Master thesis, 2024)I min masteroppgave har jeg gjennomført en kvalitativ forskningsstudie som har utforsket lærerens rolle i skole-hjem samarbeid for barn med autisme. Studien har også sett på hvordan dette samarbeidet kan bidra til å forebygge ... -
En aksjonsforskningsstudie av læreres arbeid i et tenkende klasserom.
(Master thesis, 2024)Tenkende klasserom er en form for utforskende matematikkundervisning som gir elevene mulighet til å jobbe med problemløsning, samarbeide, kommunisere og argumentere for sine løsninger. Forskningen hadde som mål å undersøke ... -
Ein grunnskulelærar sin lyttepraksis under matematiske samtalar
(Master thesis, 2024)Fleire studiar har peika på lytting som ein understudert dimensjon, og understreka behovet for meir forsking på korleis læraren lyttar til elevane. Dialogbasert undervisning har fått ei sentral rolle i den norske læreplanen, ... -
"Vi vektlegger barnets behov" - en kvalitativ studie av PPT-ansattes samarbeidserfaringer fra overgangen barnehage-skole for barn med særskilte behov
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har som formål å få mer kunnskap om hvilke muligheter det ligger til å kunne ivareta en trygg og god overgang fra barnehage til skole for barn med særskilte behov. Dette finner jeg ut ved å gå utenfor ...