Studentoppgaver (HF-IGIS): Nye registreringer
Viser treff 1-20 av 1070
-
Pedagogiske ledere sin relasjonskompetanse : betydning for kvaliteten i barn-ansatt relasjonen
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien var å belyse hva en praksis som tar utgangspunkt i relasjonen barn- voksen innebærer og hva som påvirker at barn har gode vilkår i forhold til utvikling. Hensikten med studien var å kunne bidra ... -
Autisme og skolevegring
(Master thesis, 2024)I min masteroppgave har jeg gjennomført en kvalitativ forskningsstudie som har utforsket lærerens rolle i skole-hjem samarbeid for barn med autisme. Studien har også sett på hvordan dette samarbeidet kan bidra til å forebygge ... -
En aksjonsforskningsstudie av læreres arbeid i et tenkende klasserom.
(Master thesis, 2024)Tenkende klasserom er en form for utforskende matematikkundervisning som gir elevene mulighet til å jobbe med problemløsning, samarbeide, kommunisere og argumentere for sine løsninger. Forskningen hadde som mål å undersøke ... -
Ein grunnskulelærar sin lyttepraksis under matematiske samtalar
(Master thesis, 2024)Fleire studiar har peika på lytting som ein understudert dimensjon, og understreka behovet for meir forsking på korleis læraren lyttar til elevane. Dialogbasert undervisning har fått ei sentral rolle i den norske læreplanen, ... -
"Vi vektlegger barnets behov" - en kvalitativ studie av PPT-ansattes samarbeidserfaringer fra overgangen barnehage-skole for barn med særskilte behov
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har som formål å få mer kunnskap om hvilke muligheter det ligger til å kunne ivareta en trygg og god overgang fra barnehage til skole for barn med særskilte behov. Dette finner jeg ut ved å gå utenfor ... -
En matematikklærers handlingsmønster i et tenkende klasserom
(Master thesis, 2024)I Valbekmo og Bjuland (2023) presiserer viktigheten av læreren som veileder og tilrettelegger i Tenkende Klasserom (Liljedahl, 2021). Denne casestudien følger én lærer gjennom to undervisningstimer på 9. trinn, og ett ... -
“I don’t even know what gender means”: Exploring Norwegian 9th grade EFL learners understanding of Gender Identity
(Master thesis, 2024)This thesis investigates the use of process drama as an innovative pedagogical approach to foster 9th-grade EFL students’ reflections and understandings of gender identity. The study involves a small-scale classroom ... -
Mekanismar som kan forklare mobbeofferet sitt akademiske resultat: Ein hurtigoversikt
(Master thesis, 2024)Formålet med studien er å undersøke korleis ulike mekanismar kan vere med på å forklare mobbeoffera sine akademiske prestasjonar i skulen. Dette blir gjort gjennom ein systematisk hurtigoversikt på kvantitativ forsking på ... -
Lærer- og elevhandlinger i matematiske diskusjoner.
(Master thesis, 2024) -
Hvordan presenteres brøk i læreverkene Multi og Matematikk?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en læreverksanalyse av bøkene Multi og Matematikk, der hovedfokuset har vært å se på hvordan brøkbegrepet presenteres for elever i bøkene fra 1. trinn til 5. trinn. Dette er gjort med bakgrunn av ... -
Bak Bokstavene: Utforsking av Sammenhengen Mellom Lese- og Skrivevansker og Skolefravær.
(Master thesis, 2024)Bakgrunn og formål Valget av tema for denne studien ble inspirert av en tidligere studie jeg gjennomførte høsten 2021. I løpet av denne studien oppdaget jeg at alle elevene ikke bare hadde alvorlig skolefravær (SF), men ... -
Graviditet hos eliteseriespillere: erfaringer med tilrettelegging og oppfølging
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Forskning viser at graviditet og toppidrett er et lite undersøkt område, og at det er store kunnskapshull hva gjelder råd om trening og graviditet/postpartum. I tillegg viser forskning at det finnes lite kunnskap ... -
Er minoritetsspråklige foreldres vurdering av, og bekymring for barnets språk gode indikatorer for barnets språklige ferdigheter?
(Master thesis, 2024)Målet med denne studien er å identifisere om foreldrerapportering kan anses som et reliabelt verktøy for å korrekt vurdere flerspråklige barns språkutvikling allerede i barnehagen. For å undersøke dette ble problemstillingen: ... -
"En gavepakke til barnehagene" - Suksessfaktorer og utfordringer med implementeringen av SELMA
(Master thesis, 2024)Forskningsprosjektet SELMA har som mål å skape en god hverdag for barnehagebarn, hvor de får oppleve livsmestring og utvikle seg sosialt og emosjonelt. Formålet med denne oppgaven er å finne suksessfaktorer og utfordringer ... -
En undersøkelse av grad av symptomer på spiseforstyrrelser og opplevd klinisk svekkelse i hverdagen blant mannlige og kvinnelige spillere i norsk fotball
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Det er få studier som har undersøkt spiseforstyrrelser blant fotballspillere og frem til nå ingen som har undersøkt spiseforstyrrelsers effekt på opplevd klinisk svekkelse blant denne gruppen. Dette er ... -
Erfaringer og opplevelser rundt forebygging og håndtering av seksuell trakassering og overgrep blant ledere, styremedlemmer og ansatte i idretten i Norge
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Forskning viser at det er lite fokus på implementering av retningslinjer og prosedyrer for forebygging og håndtering av seksuell trakassering og overgrep i idretten. Tidligere forskning har anbefalt å undersøke ... -
Sammenhengen mellom relasjonell koordinering og selvfølelse hos toppidrettselever på videregående skole
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Toppidrett gir mulighet for å kombinere idrettssatsing med skolegang. Denne balansen kan være utfordrende fysisk, men spesielt psykisk basert på totalbelastningen. Mange støttepersoner er involvert i hverdagen, ...