Department of Education and Special Education
Samlinger i dette delarkivet
-
PhD theses (HF-IGIS) [25]
-
Studentoppgaver (HF-IGIS) [1136]
Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk
Nye registreringer
-
Harry Potter og møte med «Den Andre» - En litteratur studie om potensialet til å snakke om annerledeshet i klasserommet med utgangspunkt i Harry Potter og De vises stein
(Master thesis, 2024)I dagens multikulturelle samfunn er det stadig viktigere å forstå hvilke holdninger våre ord og handlinger utrykker. Når vi skal snakke med og hjelpe elevene med å bli beviste på egne holdninger, kan fantasysjangeren være ... -
Maintaining Literary Value: An Examination of Adapted Classic Novels for Young Readers
(Master thesis, 2024)In this master’s thesis, the researcher explores the process and implications of adapting classic literature for children, focusing on young learners in elementary school, in Norway. The literature chosen caters to different ... -
Elevers utholdenhet og mestringsforventning ved arbeid med kognitivt krevende oppgaver
(Master thesis, 2024)Forskningslitteratur viser at kognitivt krevende oppgaver blant annet bidrar til å redusere gapet mellom lavtpresterende elever og middels-/høytpresterende elever. Denne masteroppgaven har derfor som formål å undersøke ... -
Hva skjer når elever på 9. trinn leser skjønnliteratur høyt for hverandre? -En kvalitativ studie av elevers gjennomføringer og beskrivelser av høytlesing i par
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven har skjønnlitteratur og høytlesing som fundament. Med en lesemåte som hovedsakelig er forsket på hos yngre elever, eller på tvers av alder, ønsket vi å utvide denne til ungdomstrinnet. Vi utviklet og ... -
Russejenter, utenforskap og læring i skolen
(Master thesis, 2024)Russetiden er en spennende og underholdende periode for mange, men flere avgangselever som er jenter rapporterer om betydelig skolerelatert stress, redusert lærerstøtte og en svakere tilhørighetsfølelse til skolen. Formålet ... -
Playing Wicked Games : Climate Change-Related Uncertainty in Games and Education
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2024)Uncertainty is a main complicating factor with regards to the issue of climate change. In turn, this yields the question of how to treat uncertainty in climate change education. Whereas uncertainty seems to come with its ... -
«Angsten kan de på en måte utvikle av engsteligheten, hvis de ikke blir møtt på den rette måten» Førsteklasselæreres erfaringer med særlig engstelige elever
(Master thesis, 2024)Målet med denne studien var å få innsikt i førsteklasselæreres oppfatninger av og erfaringer med å støtte særlig engstelige elever ved skolestart, samt å identifisere lærernes pedagogiske tilnærminger. Bakgrunnen for studien ... -
‘How can you hate me, when you don’t even know me?’ The potential for fostering young EFL learners’ understanding and empathy through critical engagement with representations of the Other in three selected picturebooks.
(Master thesis, 2024)This paper examines ways in which picturebooks can be used in the EFL classroom to create awareness of Othering. The paper examines what Othering entails, and the interrelated topics of prejudice, stereotypes and ... -
Krenkelsesbegrepet og dets konsekvenser for læreres trygghet på arbeidsplassen.
(Master thesis, 2024)Siden det nye kapittelet om elevenes skolemiljø ble innført i opplæringsloven i 2017 har læreres rettssikkerhet vært debattert. Dagens lovverk fastslår at alle elever har rett på et trygt og inkluderende skolemiljø, med ... -
Barnehagens arbeid med å forebygge seksuelle overgrep
(Master thesis, 2024)Tema for masteroppgaven er forebygging av seksuelle overgrep. Omfang av vold og overgrep er av en slik størrelse at det utgjør en trussel for store deler av befolkningens fysiske og psykiske helse. Dette gjør vold og ... -
Elevers opplevelse av tilpasset opplæring i mindre grupper i lesing
(Master thesis, 2024)Problemstillingen søker å få innsikt i elevenes opplevelser. For å kunne svare på problemstillingen «Hvordan opplever elever på 5. trinn å få tilpasset opplæring i mindre grupper i lesing?» har det blitt benyttet kvalitativ ... -
«Det var kjekt å bruke kinyarwanda på skulen, det har eg aldri gjort i klasserommet før» Ei fleirspråkleg tilnærming til skriving på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgåva utforskar ei pedagogisk, fleirspråkleg tilnærming til undervisning på ungdomstrinnet. Formålet med studien er å undersøkje korleis elevane responderer på eit fleirspråkleg undervisningsopplegg og sette ... -
Mentale kart og konflikt-lokalisering blant 8. klassinger
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker kart- og geografikunnskapene til et utvalg skoleelever ved hjelp av mentale kart og konfliktlokaliseringer. Jeg har derfor samlet inn 96 mentale kart tegnet av elever i fire ulike 8. klasser ... -
Hvordan opplever elever på 10. trinn mestring i kroppsøvingsundervisningen?
(Master thesis, 2024) -
Kulturarv i norskfaget
(Master thesis, 2024)Dette forskningsprosjektet tar sikte på å utforske begrepet kulturarv og relaterte konsepter i læreplanen (LK20), samt hvordan skolens overordnede styringsdokumenter forholder seg til disse temaene. Fokus vil være rettet ... -
Idrett til glede eller idrett til besvær?
(Bachelor thesis, 2024)Hensikt: Hvordan er kroppsbilde og kroppspress blant unge utøvere i vannsport og turn kontra utøvere i håndball – en litteraturstudie Metode: Dette er en litteraturstudie hvor det er gjort søk etter forskningsartikler på ... -
«Det var som om naturen selv ville fortelle meg en historie» - En analyse av et skrivedidaktisk undervisningsopplegg innen stedsbasert undervisning med utgangspunkt i hørselssans
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har utforsket problemstillingen: «Hvilke muligheter gir stedsbasert skriving - og hvilke utfordringer?». Med sikte på å undersøke dette har jeg samlet inn data med utgangspunkt i et undervisningsopplegg ... -
Vold i ungdomslitteratur Å utvikle empati og etisk refleksjon gjennom arbeid med skjønnlitteratur
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan vold blir fremstilt i to valgte ungdomsromaner, og hvordan disse romanene kan anvendes i klasserommet som utgangspunkt i ulike didaktiske tilnærminger med ... -
Å fremme deltagelse og mestring: læreres erfaringer med sjenerte elever i barneskolen
(Master thesis, 2024)Denne studien har undersøkt læreres erfaringer og tilnærminger for å fremme deltagelse og mestring blant sjenerte elever i barneskolen. Det er blitt gjennomført en kvalitativ studie som baserer seg på individuelle ...