Department of Education and Special Education
Collections in this community
-
PhD theses (HF-IGIS) [26]
-
Studentoppgaver (HF-IGIS) [1163]
Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk
Recent Submissions
-
The Adultcentrism Scale: A Potential Contributor to Advancing Children’s Participation Rights in Nordic Contexts
(Peer reviewed; Journal article, 2024)The question that the authors of this article are collectively concerned with is as follows: how is it possible to protect children without disempowering them? To this end, the authors work to change adultcentric scholarly ... -
Identifisering av elever som skal utredes for dysleksi og gjennomføring av dysleksiutredning- En intervjustudie av læreres oppfatning av praksis.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgavens tema var skolens praksis knyttet til identifisering, og læreres egnepraksis i gjennomføring av utredning av elever som skal utredes for dysleksi. Formålet var derfor todelt. Det første formålet var å ... -
Overgangsskjema som bare delvis fyller sin funksjon
(Master thesis, 2024) -
Symbolsk stemme? Barnekoordinatorers beskrivelser av barrierer for foreldremedvirkning i ansvarsgruppemøter
(Master thesis, 2024)Foreldre til barn med behov for sammensatte hjelpetjenester, har rett til å bli hørt og involvert i beslutningsprosessene som angår barnet. Likevel opplever mange foreldre barrierer som begrenser deres reelle medvirkning ... -
Samarbeid mellom barnehage, skole og skolefritidsordning for en trygg og god overgang. -en studie om ansattes beskrivelser av samarbeidet mellom barnehage, skole og skolefritidsordning for å legge til rette for en trygg og god overgang for barn med utfordrende atferd.
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven belyser hvordan ansatte i barnehager, skoler og skolefritidsordninger beskriver samarbeidet om overgangen mellom disse institusjonene for barn med utfordrende atferd. Overgangen fra barnehage ... -
TPACK in Teacher Education: Exploring Pre-service Teachers’ Knowledge to Integrate Technology in Mathematics
(PhD thesis UiS; 827, Doctoral thesis, 2025)The notion of digital competence has gained significant attention both in school curricula and international research for more than a decade (Ferrari, 2012; Krumsvik, 2011; Marín-Suelves et al., 2020). The current Norwegian ... -
Enacting Critical Visual Literacy in Norwegian Secondary School EFL Classrooms: Opportunities and Challenges
(Peer reviewed; Journal article, 2024)This article elaborates on opportunities and challenges related to implementing critical visual literacy (CVL) in English as a foreign language (EFL) classrooms in Norwegian secondary schools as an approach to preparing ... -
Class size and its influence on examination results in higher education
(Peer reviewed; Journal article, 2024-09)In this article, we analyze the relationship between class sizes and examination results in higher education. Data from the University of Stavanger, collected in the Common Student System (FS) in the period from 2011 to ... -
Deltagelse i kroppsøvingsfaget - En kvalitativ studie
(Master thesis, 2024)Formålet med denne oppgaven er å undersøke hva som fører til økt deltagelse blant elever på mellomtrinnet. Deltagelse har gjennom oppgaven blitt definert som å aktivt ta del i de aktivitetene som foregår i kroppsøvingsun ... -
Frå hylle til hjarte: Perspektiv på tekstpraksisar på eit skulebibliotek
(Master thesis, 2024)Formålet med denne avhandlinga er å undersøkja korleis éin skulebibliotekar og eit utval elevar erfarer ulike tekstpraksisar på eit skulebibliotek. Problemstillinga, «Kva for tekstpraksisar kan identifiserast på eit ... -
Når tekster snakker sammen: En intertekstuell studie av Anne fra Bjørkely og Pippi Langstrømpe
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven har temaet vært de intertekstuelle koblingene mellom Lucy Maud Montgomerys Anne fra Bjørkely og Astrid Lindgrens bøker om Pippi Langstrømpe. Det sentrale har vært å undersøke Pippi-bøkene som en potensiell ... -
Læreres persepsjon og håndtering av ekstreme holdninger og handlinger i skolen
(Master thesis, 2024)I skolemiljøet øker forekomsten av volds- og trusselhendelser, og det ses en tendens til normalisering av upassende språkbruk, fordommer og rasistiske uttalelser blant elevene. Dette utgjør en betydelig utfordring for ... -
Kartlegging av profesjonsfellesskapets vurderingspraksis i kroppsøving knyttet til innsats og ferdigheter - en kvalitativ studie på ungdomsskoler i Rogaland
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven har hatt som formål å undersøke hvordan kroppsøvingslærere arbeider i et profesjonsfellesskap med vurdering, og hvilke tanker de har knyttet til vurdering av innsats og ferdigheter. Bakgrunnen for valg av ... -
Vurdering for læring - fra et lærerperspektiv
(Master thesis, 2024)Sammendrag Hensikten med denne masteroppgaven er å utforske hvordan kroppsøvingslærere opplever at vurdering for læring kan støtte elevenes motivasjon. Studier viser at vurderingspraksisen til lærere kan være avgjørende ... -
Lesing på skjerm vs. lesing på papir: Et utvalg elever og læreres preferanser og refleksjoner
(Master thesis, 2024)Denne studien utforsker hvilke preferanser et utvalg elever og lærere på mellomtrinnet har og hvilke refleksjoner de gjør seg angående lesing på skjerm og lesing på papir. På bakgrunn av dagens økende tilgjengelighet av ... -
Eg er den eg er og det er meg. Bruk av flerspråklige praksiser i en ungdomsskoleklasse.
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven utforskes bruken av språkportrett som et pedagogisk verktøy. Vi planla og gjennomførte et undervisningsopplegg i en 8. klasse der vi ønsket å undersøke hvordan elever uttrykker sine meninger og ... -
Innføringstilbud for nyankomne elever sett fra nærskolens ståsted: En analyse av erfaringer og observasjoner
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker læreres og skolelederes erfaringer knyttet til innføringstilbudene for nyankomne elever, og ivaretakelsen av denne gruppen. Krigen i Ukraina har ført til rekordmange bosatte flyktninger i ... -
Å skrive fortelling med og uten skrivestøtte på mellomtrinnet.
(Master thesis, 2024)I dette forskningsprosjektet er temaet “å skrive fortelling med og uten skrivestøtte på mellomtrinnet” og vi har hatt som formål å finne ut hvordan elever på 6. trinn opplever å skrive fortelling med og uten skrivestøtte. ...