Department of Education and Special Education
Collections in this community
-
PhD theses (HF-IGIS) [24]
-
Studentoppgaver (HF-IGIS) [1127]
Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk
Recent Submissions
-
«Det var kjekt å bruke kinyarwanda på skulen, det har eg aldri gjort i klasserommet før» Ei fleirspråkleg tilnærming til skriving på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgåva utforskar ei pedagogisk, fleirspråkleg tilnærming til undervisning på ungdomstrinnet. Formålet med studien er å undersøkje korleis elevane responderer på eit fleirspråkleg undervisningsopplegg og sette ... -
Mentale kart og konflikt-lokalisering blant 8. klassinger
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker kart- og geografikunnskapene til et utvalg skoleelever ved hjelp av mentale kart og konfliktlokaliseringer. Jeg har derfor samlet inn 96 mentale kart tegnet av elever i fire ulike 8. klasser ... -
Elevers opplevelse av tilpasset opplæring i mindre grupper i lesing
(Master thesis, 2024)Problemstillingen søker å få innsikt i elevenes opplevelser. For å kunne svare på problemstillingen «Hvordan opplever elever på 5. trinn å få tilpasset opplæring i mindre grupper i lesing?» har det blitt benyttet kvalitativ ... -
Hvordan opplever elever på 10. trinn mestring i kroppsøvingsundervisningen?
(Master thesis, 2024) -
Kulturarv i norskfaget
(Master thesis, 2024)Dette forskningsprosjektet tar sikte på å utforske begrepet kulturarv og relaterte konsepter i læreplanen (LK20), samt hvordan skolens overordnede styringsdokumenter forholder seg til disse temaene. Fokus vil være rettet ... -
Idrett til glede eller idrett til besvær?
(Bachelor thesis, 2024)Hensikt: Hvordan er kroppsbilde og kroppspress blant unge utøvere i vannsport og turn kontra utøvere i håndball – en litteraturstudie Metode: Dette er en litteraturstudie hvor det er gjort søk etter forskningsartikler på ... -
«Det var som om naturen selv ville fortelle meg en historie» - En analyse av et skrivedidaktisk undervisningsopplegg innen stedsbasert undervisning med utgangspunkt i hørselssans
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har utforsket problemstillingen: «Hvilke muligheter gir stedsbasert skriving - og hvilke utfordringer?». Med sikte på å undersøke dette har jeg samlet inn data med utgangspunkt i et undervisningsopplegg ... -
Vold i ungdomslitteratur Å utvikle empati og etisk refleksjon gjennom arbeid med skjønnlitteratur
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan vold blir fremstilt i to valgte ungdomsromaner, og hvordan disse romanene kan anvendes i klasserommet som utgangspunkt i ulike didaktiske tilnærminger med ... -
Å fremme deltagelse og mestring: læreres erfaringer med sjenerte elever i barneskolen
(Master thesis, 2024)Denne studien har undersøkt læreres erfaringer og tilnærminger for å fremme deltagelse og mestring blant sjenerte elever i barneskolen. Det er blitt gjennomført en kvalitativ studie som baserer seg på individuelle ... -
Krav i klatring - Hausdorff dimension som en test parameter på campus board
(Master thesis, 2024)Tidligere forskning har funnet at Hausdorff dimensjonen kan skille mellom klatrenivåer, men har til dags dato ikke blitt implementert i klatretester og brukt som en treningsvariabel. Hensikten med denne forskningsartikkelen ... -
Foreldresamarbeid ved vold i skolen: en undersøkelse av lærernes erfaringer
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteravhandlingen har vært å undersøke og frambringe kunnskap om lærerne sine erfaringer med foreldresamarbeid i sammenheng med voldshendelser i elev-elev relasjon i småskolen. Oppgavens tosidige tematikk ... -
Stille barn i skolen: Erfaringer, tiltak og samarbeid mellom skole og pedagogisk–psykologisk tjeneste
(Master thesis, 2024)Studiens overordnede problemstilling er: «Hva er pedagogers erfaringer med stille barn i skolen, hvilke tiltak opplever de som hjelpsomme og hvordan oppleves samarbeidet på tvers av skole og PP–tjeneste?» Det er valgt en ... -
En kvalitativ studie av elevers forståelse knyttet til algebra
(Master thesis, 2024)Bakgrunnen for denne studien er de svake algebraferdighetene blant norske elever, dokumentert i internasjonale undersøkelser som TIMSS, TIMSS Advanced, og PISA. Dette kan blant annet forklares ved at algebra ikke har hatt ... -
«Det er aldri barn sin feil at det er krig» En undersøkelse om hvordan elever på 6. trinn uttrykker historisk empati gjennom en mikrohistorisk arbeidsmetode
(Master thesis, 2024)Det kommer frem i læreplanen Kunnskapsløftet LK20 under kjerneelementet samfunnskritisk tenkning og sammenhenger, i samfunnsfag på grunnskolen, at elevene skal utvikle historisk empati. Begrepet historisk empati har ikke ... -
Hva skjer når elever på 9.trinn leser skjønnlitteratur høyt for hverandre? - En kvalitativ studie av elevers gjennomføringer og beskrivelser av høytlesing i par
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven har skjønnlitteratur og høytlesing som fundament. Med en lesemåte som hovedsakelig er forsket på hos yngre elever, eller på tvers av alder, ønsket vi å utvide denne til ungdomstrinnet. Vi utviklet og ... -
Meningsfull skriving gjennom rammelek i begynneropplæringen
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker hvordan rammelek kan stimulere til meningsfull skriving hos elever i begynneropplæringen. Bakgrunnen for studien er den pågående debatten i Norge om lekens plass i skolen, spesielt i lys av ... -
Lærerens matematiske undervisningsoppgavers kobling til tankesett og hvilket tankesett fremmer en norsk lærer i matematikk
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven er å ha en diskurs rundt hvordan lærere legger til rette for vekst av tankesett hos elevene i matematikk. Dette gjøres gjennom å se på koblinger mellom tankesett og lærerens matematiske ...