Studentoppgaver (HF-IGIS): Nye registreringer
Viser treff 21-40 av 1070
-
Inkludering av voksne innvandrere - en studie av tre lærebøker
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masteroppgaven er voksne innvandrere som tar norskopplæring, fra en spesialpedagogisk innfallsvinkel. Formålet har vært å utvikle profesjonskunnskap om denne elevgruppa, med utgangspunkt i en inkluderende ... -
Prevalensen av symptomer på spiseforstyrrelser og graden av psykososial svekkelse som følge av en spiseforstyrrelse blant konkurrerende styrkeløftere i Norge.
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Spiseforstyrrelser er svært utbredt i vektklassedelte idretter Tidligere forskning har sett at det er en utbredt og normalisert kultur av vektnedgangsmetoder i styrkeløftmiljøet, og at konkurranseerfaringer innen ... -
Inkludering i barnehagen ut fra barnehagelæreres- og spesialpedagogers perspektiv
(Master thesis, 2024)Tema i studien er rettet mot inkludering og inkluderende fellesskap for barn som mottar spesialpedagogiske hjelp i barnehagen. Mitt forskningsspørsmål er «Hvordan beskriver barnehagelærere og spesialpedagoger inkludering ... -
Skolens visjon om inkludering relatert til elever som bryter med skolens atferdsnormer – en kvalitativ studie av lærernes erfaringer og synspunkt.
(Master thesis, 2024)Dette forskningsprosjektet er foretatt ut i fra et kvalitativt forskningsdesign, hvor det har blitt gjennomført seks intervjuer med lærere fra tre ulike grunnskoler med en viss geografisk spredning. Deltakerne hadde mellom ... -
Inkludering av elever med spesialpedagogisk behov i skolen. En kvalitativ studie av spesialpedagogers opplevelse av utfordringer i det skoleinterne samarbeidet.
(Master thesis, 2024)Temaet for masteroppgaven har som mål å undersøke utfordringer i samarbeidet rundt inkluderende spesialpedagogisk praksis, med fokus rettet mot spesialpedagogen sin opplevelse i samarbeidet. Som spesialpedagog i skolen vil ... -
Sosiale og emosjonelle kompetansers rolle i ungdomsskoleelevers lærende tankesett
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har undersøkt i hvilken grad de sosiale og emosjonelle kompetansene, relasjonsferdigheter og emosjonsregulering er relatert til elevenes lærende tankesett i ungdomsskolealder. Studien har basert seg ... -
Kulturskolelæreren - rustet til å oppfylle visjonen om en kulturskole for alle? En studie av kulturskolelæreres erfaringer med, og refleksjoner rundt, egen kompetanse i å skape inkluderende praksiser.
(Master thesis, 2024)Denne kvalitative forskningsstudien har utforsket hva kulturskolelærere forteller om sin egen kompetanse i sammenheng med visjonen «Kulturskole for alle». Forskningsspørsmålet har vært hvordan lærerne i kulturskolen ser ... -
Å samarbeide om felles verdier: En analyse av barnehagelæreres erfaringer og refleksjoner om å skape likeverdige vilkår for deltakelse for barn som viser utfordrende atferd.
(Master thesis, 2024)Bakgrunnen for valg av tema i dette forskningsprosjektet grunner i praksisnær erfaring i barnehage- og skolekontekst som har ført med seg spørsmål om hvor fundamentalt inkluderingsarbeid er i barnehagen spesielt knyttet ... -
Skolevegring i ungdomsskolen: Kjennetegn, tilrettelegging og skole-hjem-samarbeid.
(Master thesis, 2024)Skolevegring har de senere årene blitt en stadig mer aktuell skoleproblematikk. Oppgaven omhandler ungdomsskoleelevers skolevegring og det ubehaget disse elevene opplever i møte med skolens sosiale og faglige aspekter, fra ... -
«Jo mer vi reflekterer sammen – jo bedre blir vi som voksne i barnehagen» - en kvalitativ studie av barnehageansattes refleksjoner om arbeidet med relasjoner til barn som viser utfordrende atferd.
(Master thesis, 2024)Dette er en kvalitativ studie av barnehageansattes refleksjoner om arbeidet med relasjoner til barn som viser utfordrende atferd. Studien handler om hvilke tanker og refleksjoner assistenter har om relasjonsarbeid rettet ... -
Livsmestring i videregående skole
(Master thesis, 2024) -
Like muligheter, forskjellige utfordringer. – En kvalitativ studie om hvordan skolen kan skape likeverdige vilkår for deltakelse i skolemiljøet av gutter med psykiske vansker.
(Master thesis, 2024)Problemstilling og forskningsspørsmål Formålet med studien var å undersøke hvordan ansatte i skolen bidrar til å skape likeverdige vilkår for deltakelse i skolemiljøet for gutter i ungdomsskolen med psykiske vansker. ... -
Effekten av en skolebasert aktivitetsintervensjon på læringsmiljø
(Master thesis, 2024) -
Lærerens emosjonelle støtte og elevenes engasjement
(Master thesis, 2024) -
Overgang av flyktningelever i et inkluderende perspektiv
(Master thesis, 2024)Krigen i Ukraina som brøt ut for to år siden har medført at en betydelig mengde ukrainske elever har blitt tvunget til å fortsette sin utdanning ved norske skoler. Et stort antall elever har blitt integrert i barneskoler, ... -
«Jeg har jo kunnskap …»: En kvalitativ studie om hva pedagogiske ledere mener om sin deltakelse i spesialpedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen.
(Master thesis, 2024)Sammendrag Formålet med dette masterprosjektet var å undersøke hvilken rolle pedagogiske ledere hadde i det spesialpedagogiske utviklingsarbeidet rettet mot bygging av inkluderende fellesskap i barnehagen. Studien ... -
«Avkodingsferdigheter på andrespråket hos voksne andrespråksinnlærere - en systematisk litteraturgjennomgang»
(Master thesis, 2024)For å oppnå god leseforståelse på andrespråket, kreves det at ordavkodingsferdigheten er automatisert. Tidligere forskning har pekt på at det finnes sammenheng mellom avkodingsferdigheter og læringsutbytte på andrespråket. ...