Å samarbeide om felles verdier: En analyse av barnehagelæreres erfaringer og refleksjoner om å skape likeverdige vilkår for deltakelse for barn som viser utfordrende atferd.
Abstract
Bakgrunnen for valg av tema i dette forskningsprosjektet grunner i praksisnær erfaring i barnehage- og skolekontekst som har ført med seg spørsmål om hvor fundamentalt inkluderingsarbeid er i barnehagen spesielt knyttet til barn som er sårbare for ekskludering, hvor barn som viser utfordrende atferd inngår. Formålet med denne studien var å utvikle kunnskap om hvordan barnehagelæreres tanker og refleksjoner om å skape likeverdige vilkår for deltakelse for barn som viser utfordrende atferd, kan påvirke utviklingen av inkluderende praksiser. Studiens forskningsspørsmål er:
Hva forteller barnehagelærere om å skape likeverdige vilkår for deltakelse for barn som viser utfordrende atferd, og hvordan kan dette forstås innenfor utvikling av inkluderende praksiser?
Datamaterialet i denne studien ble innhentet gjennom kvalitative forskningsintervjuer for å forstå fem barnehagelærernes erfaringer og refleksjoner om deres daglige praksis i barnehagen rettet mot barns deltakelse. Gjennom de fire dimensjonene i rammeverket til Florian et al. (2017): tilgang, samarbeid, læringsutbytte og anerkjennelse ble det forstått at barnehagelærernes erfaringer med å skape likeverdige vilkår for deltakelse for barn som viser utfordrende atferd knyttes til: Verdien av å gi alle en plass i fellesskapet, verdien av felles forståelse i kollegiet, verdien av å være i samhandling og verdien av å legge til rette for aksept.
Forskningsprosjektet konkluderer med at for å kunne utvikle inkluderende praksiser som gjenspeiler verdiene som barnehagelærerne er opptatt av, krever det å samarbeide om felles forståelse for å utvikle gjennomgående anerkjennende holdninger i alle ledd i barnehagen. Kunnskapen som trer frem gjennom analysen av barnehagelærernes fortellinger kan påvirke utviklingen av inkluderende praksiser. Verdien av å rette blikket mot personalets felles forståelse av holdninger og verdier for å skape likeverdige vilkår for deltakelse for barn som viser utfordrende atferd, er av betydning for å utvikle inkluderende praksiser.