Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMosvold, Reidar
dc.contributor.authorHarbo, Henriette
dc.date.accessioned2024-07-23T15:51:29Z
dc.date.available2024-07-23T15:51:29Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:229877712:50264052
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142858
dc.description.abstractMatematiske helklassesamtaler er et tema som stadig blir forsket på, og fokuset på disse går også igjen i den nye læreplanen for matematikk. I forskningen på feltet ser vi lite til hvordan elevene opplever de matematiske helklassesamtalene, da de fleste studier ser på lærerens handlinger og valg. I denne studien er det forsøkt å skape en forståelse for hvordan norske elever på mellomtrinnet opplever det å delta i de matematiske helklassesamtalene, og hva som skal til for at de skal ønske å bidra mer i de matematiske helklassesamtalene. Denne studien er et kvalitativt prosjekt, hvor jeg har intervjuet elever på sjettetrinn og analysert transkripsjonene. Datamaterialet i studien er opptak av gruppeintervjuer med 13 elever fra samme klasse. Analysene er gjennomført etter induktive modeller, hvor temaer som går igjen i transkripsjonene har dannet kategorier. Resultatene av analysen viser at elevene opplever de matematiske helklassesamtalene ulikt ut fra egne ferdigheter, forutsetninger, selvtillit og personlighet. Det ser ut til at det for samtlige elever er vesentlig å kjenne på trygghet i de matematiske helklassesamtalene. Oppgavene læreren velger ut til de matematiske helklassesamtalene kan også påvirke elevdeltakelsen. Oppgavene bør ikke være for lette, da de kan oppleves kjedelige og skape stor risiko ved å eventuelt svare feil. Oppgavene bør heller ikke være for vanskelige og for langt utenfor elevenes ferdighetsnivå, fordi dette kan påvirke elevenes opplevelse til at de ikke kan dette og ikke ser noe grunn til å prøve å forstå heller.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUIS
dc.titleElevers opplevelse av matematiske helklassesamtaler - og hva som skal til for at elevene skal ønske å bidra med egen kunnskap
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1084]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel