Blar i UiS Brage på forfatter "Walgermo, Bente Rigmor"
-
Adaptvurder: Study Protocol for an Upcoming Adaptive Reading Test
Bakken, Arild Michel; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Walgermo, Bente Rigmor; Solheim, Oddny Judith; Foldnes, Njål; Uppstad, Per Henning (Peer reviewed; Journal article, 2023)Effective reading instruction requires precise assessment of the learner’s current skill level. For young learners, however, assessment often comes at a great cost: Tests take a long time and students are presented with ... -
Engasjerende lese- og skriveundervisning i første klasse
Haaland, Siv J. Furre (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Denne studien er inspirert av metoden Educational Design Research. I dette studiedesignet er den gjennomgående nærheten til klasserommet sentral. Hensikten med studien er å presentere et eksempel på engasjerende lese- og ... -
Engasjerende og eksperimenterende skriving i begynneropplæringen. Utprøving av et forskningsbasert undervisningsopplegg.
Håvarstein, Trine (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Formålet med studien har vært å utvikle kunnskap om engasjerende begynneropplæring i norsk kontekst. Jeg har konstruert, implementert og evaluert et teori- og forskningsbasert undervisningsopplegg for skriveopplæring for ... -
Hva kjennetegner lettlestbøkene som engasjerer begynnerleseren?
Rosnes, Siri Marie (Master thesis, 2022)Engasjerte lesere er mer utholdende i lesing, de legger ned mer innsats og utvikler dermed sine ferdigheter i større grad enn medelevene (Guthrie & Wigfield, 2000). Engasjement kan særlig styrkes gjennom å gi elevene ... -
Læreres arbeid med å vurdere og veilede høytlesingen til førsteklassinger som strever med lesing
Egeland, Camilla (Master thesis, 2022)Formålet med dette mastergradsprosjektet var å undersøke i hvilken grad og hvordan lærere jobber med å vurdere og veilede høytlesingen til førsteklassinger som strever med lesing. Det var ønskelig å få innsikt i hvor ofte ... -
Motivation for Reading within the First Year of Formal Reading Instruction
Walgermo, Bente Rigmor (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2018-05)The present thesis empirically and theoretically explores motivation for reading in Norwegian first-graders during their first year of formal reading instruction (N = 1,141). Early motivation for reading is conceptualized ... -
"Om du kan hjelpa meg å finna ei sjokke bog?" - Ein studie av gutar og jenter sin motivasjon for lesing det fyrste på skulen
Rykkje, Katrine (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Formålet med denne masteroppgåva har vore å undersøkje motivasjon for lesing for gutar og jenter det fyrste skuleåret. I tillegg har det vore eit ynskje å finne fram til kjenneteikn ved god undervisningspraksis som fremjar ... -
Utvikling av nye vokabularprøver til kartleggingsprøven for 3. trinn. En sammenligning av to oppgaveformater
Gjerde, Silje Helen Kolnes (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Gjennom denne masteroppgaven har jeg fulgt deler av prosessen med å lage en vokabularprøve for 3.trinn. Jeg var spesielt interessert i å utforske hvordan en mer tradisjonell synonymordprøve satt opp mot et eksplorativt ... -
Vurdering av ordforståelse
Walgermo, Bente Rigmor (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2010;, Master thesis, 2010)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å utforske hvordan to ulike ordprøver kan gi informasjon om elevers ordkunnskaper. I den ene ordprøven som utvikles og prøves ut, testes elevene i forståelsen av flerbetydningsord ... -
Young students’ motivation to write : An investigation of K-5 students’ own responses and of the self-reports used to capture their voices
Alves-Wold, Aline (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2024)The present project contributes knowledge of K-5 students’ motivation to write and foregrounds the students’ voices by examining students’ self-reports, like surveys, interviews, and alternative reports (e.g., drawings and ...