Engasjerende lese- og skriveundervisning i første klasse
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2676489Utgivelsesdato
2020-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien er inspirert av metoden Educational Design Research. I dette studiedesignet er den gjennomgående nærheten til klasserommet sentral. Hensikten med studien er å presentere et eksempel på engasjerende lese- og skriveundervisning i første klasse, som kan fremme engasjement i lese- og skriveaktiviteter, ved at undervisningen er knyttet til mening, interesse og mestring.
I forbindelse med studien ble det utviklet et undervisningsopplegg. Sentralt i konstruksjonen av undervisningsopplegget var kunnskap og strategier ervervet i etablert forskning, sammen med erfaringer fra klasseromsobservasjoner utført i studiens utforskningsfase.
Undervisningsopplegget ble prøvd ut i en førsteklasse, tidlig på vårhalvåret over en periode på fire uker. I forbindelse med utprøvingen av undervisningsopplegget ble det samlet inn data fra fem observasjoner og et intervju. Fokuset i observasjonene og intervjuet var elevenes engasjement under gjennomføringen av undervisningsopplegget.
Resultater fra empiri ble evaluert i lys av forskning og teori om lese- og skriveundervisning, interesse og mestringstro. Evalueringen gav implikasjoner for et revidert undervisningsopplegg.
Funn i studien, er gjerne unike i en norsk førsteklasseromskontekst, men bekrefter i stor grad forskning og teori på feltet som sier at elevers engasjement kan fremmes ved at innholdet i oppgaver relateres til deres kunnskaper og erfaringer, elevene er aktivt involvert i læringsaktiviteter, oppgaver er tilpasset elevenes ferdighetsnivå og læreren gir elevene strategisk støtte og positive tilbakemeldinger. Mer uventede funn, som bør undersøkes nærmere, er relatert til forutsetninger som må være til stede for at elevsamarbeid og medbestemmelse skal støtte utviklingen av førsteklasseelevenes engasjement i lese- og skriveaktiviteter. Det reflekteres også over hvilken betydning strukturelle faktorer kan ha på elevenes engasjement.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education