Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWalgermo, Bente Rigmor
dc.contributor.authorHaaland, Siv J. Furre
dc.date.accessioned2020-09-04T13:30:40Z
dc.date.available2020-09-04T13:30:40Z
dc.date.issued2020-06
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2676489
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationen_US
dc.description.abstractDenne studien er inspirert av metoden Educational Design Research. I dette studiedesignet er den gjennomgående nærheten til klasserommet sentral. Hensikten med studien er å presentere et eksempel på engasjerende lese- og skriveundervisning i første klasse, som kan fremme engasjement i lese- og skriveaktiviteter, ved at undervisningen er knyttet til mening, interesse og mestring. I forbindelse med studien ble det utviklet et undervisningsopplegg. Sentralt i konstruksjonen av undervisningsopplegget var kunnskap og strategier ervervet i etablert forskning, sammen med erfaringer fra klasseromsobservasjoner utført i studiens utforskningsfase. Undervisningsopplegget ble prøvd ut i en førsteklasse, tidlig på vårhalvåret over en periode på fire uker. I forbindelse med utprøvingen av undervisningsopplegget ble det samlet inn data fra fem observasjoner og et intervju. Fokuset i observasjonene og intervjuet var elevenes engasjement under gjennomføringen av undervisningsopplegget. Resultater fra empiri ble evaluert i lys av forskning og teori om lese- og skriveundervisning, interesse og mestringstro. Evalueringen gav implikasjoner for et revidert undervisningsopplegg. Funn i studien, er gjerne unike i en norsk førsteklasseromskontekst, men bekrefter i stor grad forskning og teori på feltet som sier at elevers engasjement kan fremmes ved at innholdet i oppgaver relateres til deres kunnskaper og erfaringer, elevene er aktivt involvert i læringsaktiviteter, oppgaver er tilpasset elevenes ferdighetsnivå og læreren gir elevene strategisk støtte og positive tilbakemeldinger. Mer uventede funn, som bør undersøkes nærmere, er relatert til forutsetninger som må være til stede for at elevsamarbeid og medbestemmelse skal støtte utviklingen av førsteklasseelevenes engasjement i lese- og skriveaktiviteter. Det reflekteres også over hvilken betydning strukturelle faktorer kan ha på elevenes engasjement.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwayen_US
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;
dc.subjectlesevitenskap og literacy studiesen_US
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.subjectengasjementen_US
dc.subjectmotivasjonen_US
dc.subjectlese- og skriveundervisningen_US
dc.subjectførste klasseen_US
dc.subjectinteresseen_US
dc.subjectmestringstroen_US
dc.subjectbegynneropplæringenen_US
dc.subjectutdanningsvitenskapen_US
dc.titleEngasjerende lese- og skriveundervisning i første klasseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel