Blar i UiS Brage på forfatter "Wagner, Åse Kari Hansen"
-
Dialogic space in Norwegian early-years literacy education
Skaftun, Atle; Wagner, Åse Kari Hansen; Nygard, Arne Olav (Peer reviewed; Journal article, 2021)This study explores and analyses conditions for student participation in Norwegian Year Two classrooms. It is inspired by the concept of dialogic space (Wegerif, 2013) and by Segal and Lefstein's (2016) model for the ... -
Equity in Education: The Relevance of Home Language, Home Culture, and School Belonging in Reading Achievement Evidence from the Norwegian PIRLS 2016
Strand, Olaug (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2021-10)Under the United Nations’ Incheon Declaration for Education 2030, Norway has committed itself to working toward Sustainable Development Goal number 4: ensuring inclusive and equitable quality education and promoting lifelong ... -
How do Norwegian second-grade teachers use guided reading? The quantity and quality of practices
Håland, Anne; Wagner, Åse Kari Hansen; McTigue, Erin Margaret (Peer reviewed; Journal article, 2021)This paper documents how teachers use guided reading practices in Norwegian second-grade class-rooms. In a two-part study consisting of teachers’ self-reports (Study 1) and video-observations of guid-ed reading sessions ... -
Leseleksens plass i norskfagets begynneropplæring
Hoem, Toril Frafjord; Wagner, Åse Kari Hansen (Peer reviewed; Journal article, 2022-08)Lekser har lange tradisjoner i skolen, til tross for blandede funn når det gjelder verdien av disse. En positiv verdi av lekser vil være avhengig av hvordan lekser rammes inn og følges opp i den daglige undervisningen. ... -
Literacy practices in co-taught early years classrooms. Study protocol: The Seaside case.
Wagner, Åse Kari Hansen; Skaftun, Atle; McTigue, Erin Margaret (Peer reviewed; Journal article, 2021-01)The present protocol describes the background, theoretical framework and methods for a qualitative study of co-taught, Norwegian, L1 classrooms—The Seaside case. The participants are six classes and their teachers from six ... -
«Læreren snakker i en evighet»: Vilkår for elevdeltakelse og faglig dialog på mellomtrinnet – slik elevene ser det
Jensen, Ingeborg Marie; Wagner, Åse Kari Hansen (Peer reviewed; Journal article, 2024)Elevdeltakelse og muntlig aktivitet som vilkår for dybdelæring står sentralt i de siste årenes revisjoner av læreplanene. Forskning på dialog og elevdeltakelse kan være avgjørende bidrag til utviklingen av praksisfeltet. ... -
Språklig mestring, lek og sosial kompetanse hos de yngste barnehagebarna : En studie av variasjon og sammenhenger
Stangeland, Elisabeth Brekke (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2018-04)Three studies were conducted that examined variation in and the relationship between language proficiency, play and social competence at the age of 33 months within the context of Norwegian barnehages (early childhood ... -
«Vi vet at vi skal jobbe med begrep, men ikke så mye annet»: En studie av læreres forståelse av undervisning som støtter utvikling av akademisk språk i språkheterogene klasserom på 5.-7. trinn
Rangnes, Hege (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2021-09)Avhandlingen ««Vi vet at vi skal jobbe med begrep, men ikke så mye annet»: En studie av læreres forståelse av undervisning som støtter utvikling av akademisk språk i språkheterogene klasserom på 5.-7. trinn» har sin bakgrunn ... -
Vurdering av muntlig kompetanse på ungdomstrinnet En kvalitativ studie av læreres vurderingspraksis i norsk muntlig
Lyshaug, Nina (Master thesis, 2023)Sammendrag Temaet for denne studien er vurdering av muntlig kompetanse i norsk. Hensikten var å undersøke hva som kjennetegner et utvalg læreres vurderingspraksis slik de beskriver den, og målet er å bidra med mer kunnskap ...