«Vi vet at vi skal jobbe med begrep, men ikke så mye annet»: En studie av læreres forståelse av undervisning som støtter utvikling av akademisk språk i språkheterogene klasserom på 5.-7. trinn
Doctoral thesis

View/ Open
Date
2021-09Metadata
Show full item recordCollections
- PhD theses (HF-LS) [24]
Original version
«Vi vet at vi skal jobbe med begrep, men ikke så mye annet»: En studie av læreres forståelse av undervisning som støtter utvikling av akademisk språk i språkheterogene klasserom på 5.-7. trinn by Hege Ragnes, Stavanger : University of Stavanger, 2021 (PhD thesis UiS, no. 598)Abstract
Avhandlingen ««Vi vet at vi skal jobbe med begrep, men ikke så mye annet»: En studie av læreres forståelse av undervisning som støtter utvikling av akademisk språk i språkheterogene klasserom på 5.-7. trinn» har sin bakgrunn i en interesse for læreres undervisning av flerspårklige elever innenfor rammene av ordinær undervisning. I klasserommet står lærere ofte i det dilemmaet at de skal undervise med utgangspunkt i fagtekster, samtidig som de skal ivareta opplæringsbehovet til elever som strever med å forstå slike tekster, deriblant flerspråklige elever. Elever som strever med å forstå fagtekster, har ofte lite kjennskap til det akademiske språket som i økende grad karakteriserer fagtekstene de møter i skoleløpet (Chall & Jacobs, 2003). I dette avhandlingsprosjektet undersøkes hvordan lærere forstår undervisning som støtter utvikling av akdemisk språk i språkheterogene klasserom. I prosjektet rettes det særlig oppmerksomhet mot det fagovergripende akademiske språket. Studien står i en sosiokulturell forståelsesramme basert på Vygotskijs (2001) språkutviklingsteori. Innenfor denne forståelsesrammen, anlegges et literacy-perspektiv der utvikling av akademisk språk forstås som å ha gode vilkår i tett tilknytning til arbeid med tekster (Skaftun, 2015; Wong Fillmore & Snow, 2018). I analysene av datamaterialet anvendes flere begreper for å utforske lærernes ytringer og utøvelse av undervisningen. Gees (2015) begrep "diskurs" er sentralt i avhandlingen for å beskrive sosiale strukturer. Der Lave og Wengers (1991) begrep "praksifellesskap" beskriver det profesjonsfelleskapet lærerne er en del av, er Gees (2014) begrep "forestillingsverdener" anvendt for å belyse forståelsen lærerne i et profesjonsfelleskap har av akademisk språk og undervisning som støtter utviklingen av et slikt språk.
[...]
Description
PhD thesis in Reading research
Has parts
Artikkel 1: Rangnes, H., & Gourvennec, A. F. (2018). Læreres samtale om pedagogisk bruk av flerspråklige elevers prøveresultater. Acta Didactica Norge, 12(4), Art. 6, 21 sider. https://doi.org/10.5617/adno.6282Artikkel 2: Rangnes, H. (2019). Facilitating second language learners' access to expository texts: teachers' understandings of the challenges involved. L1-Educational Studies in Language and Literature, 19, pp. 1-27. https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2019.19.01.16
Artikkel 3: Rangnes, H. (2021) Læreres oppfølging av elevytringer i samtaler om ord og fagtekster i språkheterogene klasserom på 6. trinn. Nordand, 16(2), 157-172. DOI: https://doi.org/10.18261/issn.2535-3381-2021-02-04
Publisher
University of Stavanger, NorwaySeries
PhD thesis UiS;;598