• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Blar i PhD theses (HF-LS) på utgivelsesdato 
  •   Hjem
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • The reading centre
  • PhD theses (HF-LS)
  • Blar i PhD theses (HF-LS) på utgivelsesdato
  •   Hjem
  • Universitetet i Stavanger
  • Faculty of Arts and Education
  • The reading centre
  • PhD theses (HF-LS)
  • Blar i PhD theses (HF-LS) på utgivelsesdato
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Blar i PhD theses (HF-LS) på utgivelsesdato

Sorter på:

Rekkefølge:

Resultater:

Viser treff 1-16 av 16

  • Tittel
  • Utgivelsesdato
  • Registreringsdato
  • Forfatter
  • stigende
  • synkende
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
    • Motor problems in children with ADHD and clinical effects of Methylphenidate as assessed with the MFNU 

      Stray, Liv Larsen (PhD thesis UiS;84, Doctoral thesis, 2009)
      The Motor Function Neurological Assessment (MFNU) has been developed over a 25 year period based on clinical observations and assessments of children referred for evaluation of possible Attention Deficit Hyperactivity ...
    • Betydningen av inferens for leseforståelse : effekter av inferenstrening 

      Buch-Iversen, Ida (PhD thesis UiS;94, Doctoral thesis, 2010-04-09)
      Denne avhandlingen fokuserer på det å gjøre inferenser under lesing. Det overordnede målet med avhandlingen var å undersøke effekter av inferenstrening blant skolebarn. Avhandlingen hadde både en teoretisk og en pedagogisk ...
    • Mot eit moderne norskfag : ein studie i norskfagets tekstomgrep 

      Rogne, Magne (PhD thesis UiS;152, Doctoral thesis, 2012-03-27)
    • Interjections in late Middle English play texts : A multi-variable pragmatic approach 

      Støle, Hildegunn (PhD thesis UiS;188, Doctoral thesis, 2013-03-22)
      This thesis aims at providing a multidisciplinary in-depth analysis of interjections in Late Middle English play texts. The starting point of the study is historical pragmatics, but it is believed that many variables must ...
    • Fagdidaktisk utprøving av en fortolkende kulturbevisst tilnærming til Religion, livssyn og etikk-undervisning : Om forholdet mellom teori og praksis i lærerutdanningsfaget og grunnskolefaget RLE 

      Husebø, Dag (PhD thesis UiS;196, Doctoral thesis, 2013-06-07)
      Like lenge som offisiell skolegang har eksistert i Norge, har det foregått undervisning knyttet til tro- og livstolkning. Fra at det en gang dreide seg om konfesjonell dåpsopplæring, understrekes det nå at undervisningen ...
    • Bruk av modelltekstar i sakprega skriving på mellomtrinnet : Ei undersøking av korleis modelltekstar set spor i elevtekstar og korleis elevar posisjonerer seg i ulike sakprega skrivesituasjonar. 

      Håland, Anne (PhD thesis UiS;210, Doctoral thesis, 2013-12-17)
      Forskingsprosjektet «Bruk av modelltekstar i sakprega skriving» undersøkjer korleis elevar på 5. trinn brukar modelltekstar dei blir gitt i undervisninga. Målet med prosjektet er å finna ut om modelltekstar kan fungera ...
    • 6- og 7-åringers muntlige fortellinger basert på ei ordløs bildebok : Fortelling, barn, bildebok 

      Hoel, Trude (PhD thesis UiS;227, Doctoral thesis, 2014-06-26)
      Arbeidet med avhandlingen er basert på muntlige fortellinger fra 35 barn. Fortellingene er fortalt med utgangspunkt i den ordløse bildeboka Frog, where are you? (Mayer, 1969). Alle barna har fortalt to ganger: første ...
    • ”Det rister litt i hjernen” : En studie av møtet mellom høytpresterende elever i videregående skole og litteraturfaglig praksis 

      Gourvennec, Aslaug Fodstad (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2017-09)
      The dissertation "Det rister litt i hjernen". En studie av møtet mellom høytpresterende elever i videregående skole og litteraturfaglig praksis [“My Brain Is Rattling”. A Study of the Dialogue Between High-Ahieving Upper ...
    • Språklig mestring, lek og sosial kompetanse hos de yngste barnehagebarna : En studie av variasjon og sammenhenger 

      Stangeland, Elisabeth Brekke (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2018-04)
      Three studies were conducted that examined variation in and the relationship between language proficiency, play and social competence at the age of 33 months within the context of Norwegian barnehages (early childhood ...
    • Motivation for Reading within the First Year of Formal Reading Instruction 

      Walgermo, Bente Rigmor (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2018-05)
      The present thesis empirically and theoretically explores motivation for reading in Norwegian first-graders during their first year of formal reading instruction (N = 1,141). Early motivation for reading is conceptualized ...
    • Children with and without Family Risk of Reading Difficulties: Emergent literacy, home literacy environment at onset of formal reading instruction, and literacy skills after two years of schooling 

      Esmaeeli, Zahra (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2018-06)
      Having a parent with reading difficulties, known as family risk, puts a child at high risk of impaired emergent literacy before the onset of reading instruction, and later reading difficulties at school. Another line of ...
    • Teksten som problem: En studie av litterære samtaler i ungdomsskolen 

      Sønneland, Margrethe (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2019-11)
      Problemfokusert undervisning og dybdelæring i utdanningen har blitt løftet frem som sentralt for utviklingen av elevenes læring i fremtidens skole – for de såkalte 21st Century skills (f.eks. Ananiadou & Claro, 2009, s. ...
    • (Geo)grafiske representasjoner i ungdomsskolens samfunnsfag: En case-studie av hvordan en ungdomsskolelærer og hans elever skaper literacy-praksiser i møte med grafiske representasjoner i samfunnsfag 

      Staurseth, Hanne Egenæs (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2020-09)
      Denne avhandlingen bygger på en tese om at fagspesifikk literacy kan gi et godt grep om spenningen i undervisningens dobbeltrolle: Samfunnsfaget ses både som et fag som skal læres og som skal anvendes – og for å forstå et ...
    • Bilingualism : Advantages and Disadvantages in Cognitive Processing, Language and Reading Comprehension 

      Gunnerud, Hilde Lowell (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2021-03)
      The overall aim of this study is, as suggested by Bialystok (2009), to investigate whether bilingual learners have an advantage in executive functions and a disadvantage in language compared to monolingual learners. In ...
    • «Vi vet at vi skal jobbe med begrep, men ikke så mye annet»: En studie av læreres forståelse av undervisning som støtter utvikling av akademisk språk i språkheterogene klasserom på 5.-7. trinn 

      Rangnes, Hege (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2021-09)
      Avhandlingen ««Vi vet at vi skal jobbe med begrep, men ikke så mye annet»: En studie av læreres forståelse av undervisning som støtter utvikling av akademisk språk i språkheterogene klasserom på 5.-7. trinn» har sin bakgrunn ...
    • Equity in Education: The Relevance of Home Language, Home Culture, and School Belonging in Reading Achievement Evidence from the Norwegian PIRLS 2016 

      Strand, Olaug (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2021-10)
      Under the United Nations’ Incheon Declaration for Education 2030, Norway has committed itself to working toward Sustainable Development Goal number 4: ensuring inclusive and equitable quality education and promoting lifelong ...

      Kontakt oss | Gi tilbakemelding

      Personvernerklæring
      DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

      Levert av  Unit
       

       

      Bla i

      Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

      Min side

      Logg inn

      Kontakt oss | Gi tilbakemelding

      Personvernerklæring
      DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

      Levert av  Unit