Fagdidaktisk utprøving av en fortolkende kulturbevisst tilnærming til Religion, livssyn og etikk-undervisning : Om forholdet mellom teori og praksis i lærerutdanningsfaget og grunnskolefaget RLE
Doctoral thesis

View/ Open
Date
2013-06-07Metadata
Show full item recordCollections
- PhD theses (HF-LS) [24]
Original version
Fagdidaktisk utprøving av en fortolkende kulturbevisst tilnærming til Religion, livssyn og etikk-undervisning : Om forholdet mellom teori og praksis i lærerutdanningsfaget og grunnskolefaget RLE by Dag Husebø, Stavanger : University of Stavanger, 2013 (PhD thesis UiS, no. 196)Abstract
Like lenge som offisiell skolegang har eksistert i Norge, har det foregått undervisning knyttet til tro- og livstolkning. Fra at det en gang
dreide seg om konfesjonell dåpsopplæring, understrekes det nå at undervisningen skal være objektiv, pluralistisk, og kritisk. Religion,
livssyn og etikk faget (RLE-faget) beskrives i dag som et ordinært kunnskapsfag som skal imøtekomme det religiøse- og livssynsmessige
mangfoldet som finnes i samfunn og skole. Problemstillingene i avhandlingen handler om hvordan planlegging og gjennomføring av
RLE-undervisning kan foregå innenfor denne mangfoldskonteksten, og samtidig støtte opp under formål med faget som vektlegger dialog,
toleranse og demokratiforståelse. I den anledning retter jeg fokus på undervisning i både lærerutdanningens og grunnskolens RLE-fag. Jeg
er opptatt av teori- og praksisutvikling i faget og analyserer innovativ forskningsbasert undervisning gjennomført av et praksisfellesskap.
Innovasjonen bestod i fagdidaktiske utprøvinger av en bestemt religionspedagogisk teori. Teorien er opptatt av å adressere spørsmålet
om tros- og livssynsmessig mangfold i skole og utdanning. To praksislærere, fem studenter og to faglærere deltok i praksisfellesskapet, som tok i bruk aksjonsforskning i sin utprøving.
Forskningsspørsmålet som stilles er på hvilken måte fagdidaktiske utprøvinger av en fortolkende kulturbevisst tilnærming
kan gi ny kunnskap om undervisning i lærerutdanningsfaget og
grunnskolefaget RLE.
For å svare på forskningsspørsmålet analyserer jeg sosiale samhandlingsprosesser som utspilte seg når praksisfellesskapet gjorde
sine utprøvinger av den religionspedagogiske tilnærmingen i klasserom preget av mangfold. Jeg bruker en abduktiv fremgangsmåte i analysen
av mitt empiriske forskningsmateriale for å generere ny praksisnær kunnskap om undervisning i faget. Det å vise hvilke typer kunnskap
som ble gitt gode vilkår for å utvikles innenfor det aksjonsforskende praksisfellesskapet er et av de resultater avhandlingen gir.
Avhandlingen viser også hvordan ulike typer og grader av deltakelse i undervisning og forskning ble fremforhandlet innenfor praksisfellesskapet. Jeg viser også hvordan det å drive forskning i egen
undervisning kan gi en ramme for praksis- og teoriutvikling i et fag som RLE, og samtidig være en måte å synliggjøre forholdet mellom
teori og praksis i andre lærerutdanningsfag. Hvordan RLEundervisning basert på en fortolkende kulturbevisst tilnærming gir
behov for at de som leder og følger undervisningen forbereder seg på
bestemte måter og på bestemt fagkunnskap, er også et resultat som løftes frem i avhandlingen.
Description
PhD thesis in Reading research
Has parts
Husebø, D. ; Johannessen, Ø. L. (2010). Kunnskapsformer og kunnskapsutvikling i praksisfellesskap. I: T. Lund, M.B. Postholm og G. Skeie (red.) Forskeren i møte med praksis, Tapir: Trondheim, s. 33‐48Husebø, D. (2013). Participative trajectories – Contextualization and instigated negotiations in an action research project applied in Norwegian RE teacher education I: J. Everington, S. Mediema and G. Skeie (eds.) Exploring Context in Religious Education Research, Waxmann: Münster
Husebø, D. (2012). Bridging theory and practice in Norwegian teacher education, Educational action research, Taylor and Francis, Vol.20, Nr. 3, s. 455‐471. URL: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/09650792.2012.697665
Husebø, D. (2012). Fagkunnskap og pedagogisk tilnærming i samspill – En klasseromsstudie av undervisning i faget Religion, livssyn og etikk, Acta didactica: Oslo, Vol. 6, Nr. 1, Art. 4. URL: http://adno.no/index.php/adno/article/view/191